Lanseerauksen suunnittelu
Karjalainen, Pete; Rauhala, Henri (2018)
Karjalainen, Pete
Rauhala, Henri
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804144691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804144691
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia toimeksiantajana toimivalle Wezid Oy:lle lanseerauksen suunnitelma koskien uuden mobiilipalvelun lanseerausta. Lanseeraussuunnitelma rajattiin koskemaan vain kuluttajaviestintää. Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä lanseerausprosessin eri vaiheisiin. Toisena tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin sekä tarkastella potentiaalisia viestintäkanavia kuluttajamarkkinointiin liittyen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa pyritään tuomaan esiin lanseeraukseen keskeisesti liittyvät asiat siten, että opinnäytetyö antaa yritykselle käsityksen lanseerauksen kaikista vaiheista markkinoinnin näkökulmasta. Teoriaosuus painottuu tutkimaan lanseerauksen vaiheita, jotka ovat edellytys onnistuneelle lanseeraukselle. Teoriaosuus rajattiin koskemaan vain kuluttajille suuntautuvaa lanseerausta; yritysasiakkaat jätettiin tarkastelun ulkopuolelle.
Opinnäytetyön liitteeksi laadittiin yrityksen käyttöön erillinen suunnitelma niistä näkökulmista, jotka lanseerauksessa pitää ottaa huomioon. Kyseessä oleva suunnitelma on salainen. Työn edetessä kiinnitettiin huomiota lanseerauksen kokoon, sillä lanseeraus kattaa useita vaiheita, ja kaiken pitää toimia saumattomasti, jotta sille asetetut tavoitteet saavutetaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa pyritään tuomaan esiin lanseeraukseen keskeisesti liittyvät asiat siten, että opinnäytetyö antaa yritykselle käsityksen lanseerauksen kaikista vaiheista markkinoinnin näkökulmasta. Teoriaosuus painottuu tutkimaan lanseerauksen vaiheita, jotka ovat edellytys onnistuneelle lanseeraukselle. Teoriaosuus rajattiin koskemaan vain kuluttajille suuntautuvaa lanseerausta; yritysasiakkaat jätettiin tarkastelun ulkopuolelle.
Opinnäytetyön liitteeksi laadittiin yrityksen käyttöön erillinen suunnitelma niistä näkökulmista, jotka lanseerauksessa pitää ottaa huomioon. Kyseessä oleva suunnitelma on salainen. Työn edetessä kiinnitettiin huomiota lanseerauksen kokoon, sillä lanseeraus kattaa useita vaiheita, ja kaiken pitää toimia saumattomasti, jotta sille asetetut tavoitteet saavutetaan.