Toimeksiantojen läpimenoaikojen nopeuttaminen : Lean-filosofian mahdollisuuksia asiantuntijatyössä
Pirilä, Markku (2018)
Pirilä, Markku
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804164779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804164779
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miksi läpimenoajat ovat pitkiä ja miksi niissä esiintyy jopa muutamasta päivästä yli vuoteen olevia vaihteluja. Läpimenoaika on olennaisimpia tuotannon tehokkuuden mittareita koska tekemisen ollessa sujuvaa, saadaan myös laskutusta. Myös Lean-filosofian käyttöönoton kannalta läpimenoaika on oleellinen. Osittain siksi tutkimus muodostui myös pienimuotoiseksi työtyytyväisyyden selvitykseksi tuotepäälliköiden osalta.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen ja aineiston keräämiseksi käytettiin haastattelua ja verkkokyselyä. Haastattelut litteroitiin ja verkkokyselystä saatiin automaattisesti raportti. Tuloksia verrattiin toisiinsa ja niistä etsittiin yhtäläisyyksiä. Samalla tehtiin havaintoja joissa lopputuloksia ajatellen olisi mahdollisuuksia soveltaa Lean-työkaluja.
Tuloksista saatoimme havaita, että vastaajilla on kehittämishalukkuutta ja mielipiteetkin melko yhteneväisiä. Yrityksen sisäisiä tietojärjestelmiä kritisoitiin ja samoin oltiin tyytymättömiä työlääseen tulosdokumenttien tuottamiseen. Asiakkaiden toiminnasta johtuvien viivästysten koettiin olevan yksi suurimmista ongelmista läpimenoajan kannalta.
Mittaamisen vaikeudesta huolimatta löytyi selviä syitä läpimenoaikojen suureen vaihteluun. Hyvin varmasti voidaan sanoa, että tietotekniikan käytön kehittämisen avulla voidaan saavuttaa merkittäviä tuloksia. Vastaavasti asiakasta kannustavia toimenpiteitä lisäämällä sujuvoitettaisiin toimeksiantoja ja kun nämä yhdessä tehdään siten, että yritysjohto alkaa ajaa sisään Lean-filosofiaa, saadaan aikaan melkoinen loikka kilpailukyvyssä.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen ja aineiston keräämiseksi käytettiin haastattelua ja verkkokyselyä. Haastattelut litteroitiin ja verkkokyselystä saatiin automaattisesti raportti. Tuloksia verrattiin toisiinsa ja niistä etsittiin yhtäläisyyksiä. Samalla tehtiin havaintoja joissa lopputuloksia ajatellen olisi mahdollisuuksia soveltaa Lean-työkaluja.
Tuloksista saatoimme havaita, että vastaajilla on kehittämishalukkuutta ja mielipiteetkin melko yhteneväisiä. Yrityksen sisäisiä tietojärjestelmiä kritisoitiin ja samoin oltiin tyytymättömiä työlääseen tulosdokumenttien tuottamiseen. Asiakkaiden toiminnasta johtuvien viivästysten koettiin olevan yksi suurimmista ongelmista läpimenoajan kannalta.
Mittaamisen vaikeudesta huolimatta löytyi selviä syitä läpimenoaikojen suureen vaihteluun. Hyvin varmasti voidaan sanoa, että tietotekniikan käytön kehittämisen avulla voidaan saavuttaa merkittäviä tuloksia. Vastaavasti asiakasta kannustavia toimenpiteitä lisäämällä sujuvoitettaisiin toimeksiantoja ja kun nämä yhdessä tehdään siten, että yritysjohto alkaa ajaa sisään Lean-filosofiaa, saadaan aikaan melkoinen loikka kilpailukyvyssä.