Sosiaalisen median strategia Kookenkä Järvenpää & Keravalle
Sumuvirta, Laura (2018)
Sumuvirta, Laura
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804174866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804174866
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Kookenkä Järvenpää & Keravalle keväällä 2018. Aikaisemmin
yrityksellä ei ole ollut sosiaalisessa mediassa määriteltyjä suuntaviivoja tai selkeitä
tavoitteita. Opinnäytetyön tavoitteena on tehdä sosiaalisen median strategia sekä antaa
esimerkkejä sisällöistä, joilla tuetaan valittua strategiaa. Strategialla halutaan kasvattaa
tunnettuutta sekä saada aikaan myynnin kasvua Järvenpään ja Keravan kivijalkaliikkeissä.
Tietoperusta muodostuu ensin sosiaalisen median tilannekatsauksesta sekä keskeisien
kanavien esittelystä. Tämän jälkeen tietoperustassa käydään läpi kaksi sosiaalisen median
strategiamallia, joiden avulla rakennetaan case-yritykselle sopiva strategiamalli.
Kookenkä Järvenpää & Kerava hyödyntää jatkossa sosiaalisessa mediassa Facebookia ja
Instagramia, jotka ovat Suomessa käytetyimpiä alustoja ja sopivat pienelle paikallisellekin
yritykselle. Pääkohderyhmä on 30–55-vuotiaat naiset Keski-Uusimaalla. Yrityksen on tarkoitus
julkaista monipuolista ja yleisöä osallistavaa sisältöä, joka huomioi kohderyhmän
kiinnostuksenkohteet sekä käytettävän kanavan. Yritys seuraa sosiaalista mediaa viikoittain
kanavakohtaisin analyysityökaluin ja syvällisempi analyysi tehdään kerran puolessa vuodessa.
yrityksellä ei ole ollut sosiaalisessa mediassa määriteltyjä suuntaviivoja tai selkeitä
tavoitteita. Opinnäytetyön tavoitteena on tehdä sosiaalisen median strategia sekä antaa
esimerkkejä sisällöistä, joilla tuetaan valittua strategiaa. Strategialla halutaan kasvattaa
tunnettuutta sekä saada aikaan myynnin kasvua Järvenpään ja Keravan kivijalkaliikkeissä.
Tietoperusta muodostuu ensin sosiaalisen median tilannekatsauksesta sekä keskeisien
kanavien esittelystä. Tämän jälkeen tietoperustassa käydään läpi kaksi sosiaalisen median
strategiamallia, joiden avulla rakennetaan case-yritykselle sopiva strategiamalli.
Kookenkä Järvenpää & Kerava hyödyntää jatkossa sosiaalisessa mediassa Facebookia ja
Instagramia, jotka ovat Suomessa käytetyimpiä alustoja ja sopivat pienelle paikallisellekin
yritykselle. Pääkohderyhmä on 30–55-vuotiaat naiset Keski-Uusimaalla. Yrityksen on tarkoitus
julkaista monipuolista ja yleisöä osallistavaa sisältöä, joka huomioi kohderyhmän
kiinnostuksenkohteet sekä käytettävän kanavan. Yritys seuraa sosiaalista mediaa viikoittain
kanavakohtaisin analyysityökaluin ja syvällisempi analyysi tehdään kerran puolessa vuodessa.