Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Päivittäistavarakauppa ja sen kilpailukeinot : Case: S-market Alavus

Kontolampi, Minna (2018)

Avaa tiedosto
minna_kontolampi.pdf (1.827Mt)
Lataukset: 


Kontolampi, Minna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804194956
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia S-market Alavudella asioivien asiakkaiden mielipiteitä alueen päivittäistavarakaupoista ja niiden hinnoista. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä Suomen päivittäistavarakauppaan. Toisena tavoitteena oli perehtyä päivittäistavarakaupan kilpailukeinoihin. Kolmantena tavoitteena oli toteuttaa hintavertailu Alavuden kolmen johtavan päivittäistavarakaupan välillä. Opinnäytetyön neljäntenä tavoitteena oli toteuttaa tutkimus S-market Alavudella asioiville ja tutkia heidän ajatuksiaan alueen ruokakauppojen tarjonnasta, niiden hinnoista ja asioista, jotka vaikuttavat heidän ostopaikan valintaansa.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee kauppaa eilen, nyt ja tulevaisuudessa. Kauppa on suuri tekijä elämässämme, ja sen toiminta vaikuttaa meihin kaikkiin. Kaupan ollessa osa yhteiskuntaa on kauppoja myös hyvin paljon, mistä syystä niiden pitää kehittää keinoja, joilla erottua muista ja saada kuluttaja käymään kaupassa ja myös ostamaan sieltä jotain. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi täytyy nähdä paljon vaivaa ja tehdä jopa vuosien tutkimustyötä.

Empiirinen osuus on Alavuden päivittäistavarakauppoihin liittyvä tutkimus. Alavudella ollaan tyytyväisiä kauppojen tarjontaan, ja varsinkin S-marketin hintoja pidettiin edullisina. Ostopaikan valitsemisessa pidettiin erittäin tärkeänä tarjouksia, valikoimaa, sijaintia, kaupan etuja, hintatasoa ja henkilökuntaa sekä jonkin verran tärkeänä liiketilaa. Kaupassa käydään suhteellisen usein. Toinen osa empiiristä tutkimusta oli hintavertailu, jossa verrattiin alueen kolmen markkinajohtajan 50 perustuotteen hintoja. Hintataso oli aika tasainen, mutta kun vertailuun otettiin mukaan myös kaupan omien merkkien tuotteita, nousi valtamerkkien taistossa viimeiseksi jäänyt K-supermarket ensimmäisenä olleen Keskisen ohi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste