How to reach full efficiency in B2B Event Marketing : Case: Lyyti
Oksanen, Kaisa (2018)
Oksanen, Kaisa
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804184933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804184933
Tiivistelmä
Tapahtumat voivat olla B2B-yrityksille tehokas kanava levittää markkinointiviestiä, rakentaa asiakassuhteita ja vaikuttaa osallistujiin. B2B-yritykset järjestävät tapahtumia ja osallistuvat erilaisiin tapahtumiin osana markkinointiaan. Ihan kuin mikä tahansa muukin markkinointi-investointi, tapahtumien arvoa ja tuottavuutta on haastavaa mitata, mutta se ei kuitenkaan ole mahdotonta. Keräämällä dataa tapahtumista ja hyödyntämällä oikeita työkaluja, tapahtumat voivat saavuttaa täyden tehokkuutensa ja saada ansaitsemansa arvon.
Opinnäytetyöni tarkoitus on muodostaa ohjeistus suomalaisille B2B-yrityksille kuinka täysi tehokkuus tapahtumamarkkinoinnissa voidaan saavuttaa. Opinnäytetyöni pyrkii todistamaan, ettei kaikkien tapahtumien tarvitse olla ainoastaan kuluerä. Suomalainen tapahtumanhallintajärjestelmä Lyyti on työni toimeksiantaja ja opinnäytetyö on toteutettu osana Lyytin markkinointisisältöä.
Työ esittelee teoriaa tapahtumista, tapahtumien hallinnasta, tapahtumateknologiasta ja tapahtumamarkkinoinnista. Markkinoinnin suorituskyvyn mittaaminen on myös suuressa osassa opinnäytetyöni teoriaosuutta. Tutkimuksen kvalitatiivista osaa varten haastateltiin kahta suomalaista tapahtuma-alan asiantuntijaa, saadakseen käytännön-läheisemmän näkökulman tapahtumamarkkinointiin Suomessa. Tutkimuksen loppu-tuotteena luotiin myös infograafi.
Haluttu lopputulos opinnäytetyölläni on luoda ohjeistus suomalaisille B2B-yrityksille, kuinka he voivat perustella tapahtumat investointeina jokaisen budjetoidun euron edestä. Tutkimuksen tavoitteena on kasvattaa tietoisuutta strategisesta ja data-lähtöisestä tapahtumamarkkinoinnista tapahtumanhallintajärjestelmän avulla. Tavoite on todistaa, että tapahtumat on mahdollista nostaa osaksi digitaalista markkinointia.
Opinnäytetyöni tarkoitus on muodostaa ohjeistus suomalaisille B2B-yrityksille kuinka täysi tehokkuus tapahtumamarkkinoinnissa voidaan saavuttaa. Opinnäytetyöni pyrkii todistamaan, ettei kaikkien tapahtumien tarvitse olla ainoastaan kuluerä. Suomalainen tapahtumanhallintajärjestelmä Lyyti on työni toimeksiantaja ja opinnäytetyö on toteutettu osana Lyytin markkinointisisältöä.
Työ esittelee teoriaa tapahtumista, tapahtumien hallinnasta, tapahtumateknologiasta ja tapahtumamarkkinoinnista. Markkinoinnin suorituskyvyn mittaaminen on myös suuressa osassa opinnäytetyöni teoriaosuutta. Tutkimuksen kvalitatiivista osaa varten haastateltiin kahta suomalaista tapahtuma-alan asiantuntijaa, saadakseen käytännön-läheisemmän näkökulman tapahtumamarkkinointiin Suomessa. Tutkimuksen loppu-tuotteena luotiin myös infograafi.
Haluttu lopputulos opinnäytetyölläni on luoda ohjeistus suomalaisille B2B-yrityksille, kuinka he voivat perustella tapahtumat investointeina jokaisen budjetoidun euron edestä. Tutkimuksen tavoitteena on kasvattaa tietoisuutta strategisesta ja data-lähtöisestä tapahtumamarkkinoinnista tapahtumanhallintajärjestelmän avulla. Tavoite on todistaa, että tapahtumat on mahdollista nostaa osaksi digitaalista markkinointia.