Sähköisen ajanvarausjärjestelmän ja asiakasrekisterin kartoittaminen : case: Cityhair Oy
Järvinen, Reeta; Karhu, Noora (2018)
Järvinen, Reeta
Karhu, Noora
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804205089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804205089
Tiivistelmä
Digitaalisen tietotekniikan jatkuvan kehityksen ja arvostuksen myötä, myös yrityksille on syntynyt tarve siirtyä sähköisiin järjestelmiin, pysyäkseen mukana kehityksen vauhdissa. Tämän opinnäytetyön toimeksiantona on sopivan sähköisen ajanvarausjärjestelmän ja asiakasrekisterin löytäminen Helsingin Cityhair Oy:lle, korvaamaan nykyisin liikkeessä käytössä oleva fyysinen ajanvarauskirja. Järjestelmähankinnan tavoitteena on tehostaa henkilökunnan ajankäyttöä ja toimintaa, ja mahdollistaa tietokantoihin pääsy etänä.
Opinnäytetyö toteutetaan selvitystyönä vertailemalla kauneudenhoitoalalle räätälöityjä ajanvaraus- ja asiakasrekisterijärjestelmiä sekä palveluntarjoajia. Järjestelmien arviointikriteerit perustuvat toimeksiantajalle tehdyn tarvekartoituksen tuloksena saatuihin ominaisuusvaatimuksiin, jotka ovat: ajanvarauskalenteri, automaattiset vahvistus- ja muistutusviestit, asiakasrekisteri, koulutus- ja tukipalvelu sekä pilvipalvelussa toimiva järjestelmä. Järjestelmävaihtoehtojen vertailussa käytetään apuna SWOT-analyysiä.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantaja saa vertailun kolmesta eri järjestelmävaihtoehdosta. Päätöksenteon tueksi toimeksiantajalle tehdään suositus sopivimmasta järjestelmästä. Toimeksiantaja saa myös tarvittavan tiedon laeista liittyen asiakasrekisterin perustamiseen. Järjestelmähankinta toteutetaan syksyllä, jolloin toimeksiantaja saa konkreettisen hyödyn tuloksista.
Opinnäytetyö toteutetaan selvitystyönä vertailemalla kauneudenhoitoalalle räätälöityjä ajanvaraus- ja asiakasrekisterijärjestelmiä sekä palveluntarjoajia. Järjestelmien arviointikriteerit perustuvat toimeksiantajalle tehdyn tarvekartoituksen tuloksena saatuihin ominaisuusvaatimuksiin, jotka ovat: ajanvarauskalenteri, automaattiset vahvistus- ja muistutusviestit, asiakasrekisteri, koulutus- ja tukipalvelu sekä pilvipalvelussa toimiva järjestelmä. Järjestelmävaihtoehtojen vertailussa käytetään apuna SWOT-analyysiä.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantaja saa vertailun kolmesta eri järjestelmävaihtoehdosta. Päätöksenteon tueksi toimeksiantajalle tehdään suositus sopivimmasta järjestelmästä. Toimeksiantaja saa myös tarvittavan tiedon laeista liittyen asiakasrekisterin perustamiseen. Järjestelmähankinta toteutetaan syksyllä, jolloin toimeksiantaja saa konkreettisen hyödyn tuloksista.