Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Lääkelaskennan opetuksen kehittäminen lähihoitajakoulutuksessa erilaisia opetusmenetelmiä käyttäen ja erilaiset oppimistyylit huomioon ottaen : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus

Leino, Regina (2018)

 
Avaa tiedosto
Leino_Regina.pdf (1.991Mt)
Lataukset: 


Leino, Regina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804164745
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata tutkimustuloksiin perustuen minkälaisia opetusmenetelmiä käyttämällä opettajat voivat tukea lähihoitajaopiskelijoita lääkelaskentataitojen oppimisessa ja miten opettajat ottavat huomioon erilaiset oppimistyylit sekä muut lääkelaskentataitoihin vaikuttavat tekijät.

Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineisto koostui vuosina 2008-2018 julkaistuista väitöskirjoista, pro gradu –tutkimuksista sekä tutkimusartikkeleista ja kehittämishankkeista. Tutki-musaineisto haettiin Cinahl-, Medic- ja Arto-tietokannoista. Lisäksi aineistoa haettiin Google Scholar -haun sekä manuaalisen haun avulla. Lopulliseen kirjallisuuskatsauksen analyysiin valittiin 14 tutkimusta. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli sisällönanalyysia apuna käyttäen muodostaa looginen kokonaisuus eli synteesi tutkimuksista.

Tutkimustulokset osoittivat, että lääkelaskennan opetuksessa erilaisten opetusmenetelmien käyttäminen saa aikaan positiivisia oppimiskokemuksia ja vähentää lääkelaskentaa kohtaan koettua matematiikkapelkoa. Lääkelaskennan opetus tulisi yhdistää käytäntöön, jolloin se on muutakin kuin pelkkää matematiikkaa. Yksilöllisten ja joustavien oppimismahdollisuuksien kehittäminen opiskelijalähtöisesti vastaa opiskelijoiden tarpeisiin. Yhteistoiminnallisuus, pari- ja pienryhmätyöskentely sekä opetuksen käytännönläheisyys lisäävät opiskelijoiden motivaatiota. Tämä haastaa nykyopetuksen pohtimaan opetusmenetelmiä kohti konkreettisempaa oppimisympäristöä.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksia voidaan käyttää hoitotyön koulutuksessa lääkelaskennan opetuksen kehittämisessä ja lähihoitajaopiskelijoiden lääkelaskentataitoihin liittyvien lisätutkimusten suunnittelun pohjana.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste