Hyvä hoito - mitä se on? : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Fonsell, Nina (2018)
Fonsell, Nina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804225125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804225125
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja kuvailla, mistä asioista koostuu hyvä hoito. Jokaisella potilaalla on oikeus hyvään hoitoon. Terveydenhuoltoalalla hyvä hoito on yleisesti hyväksytty tavoite. Kilpailun ja resurssien kiristyessä tehokkuuden ja kustannuslähtöisyyden rinnalle nousee vahvasti myös hoidon ja palvelujen laatu. Potilaiden tietoisuuden lisääntyminen ja odotukset hoidon laadusta pakottavat miettimään hyvään hoitoon ja laatuun vaikuttavia asioita. Opinnäytetyössä hyvää hoitoa ei tarkasteltu yhdestä tietystä näkökulmasta vaan yleisestä. Opinnäytetyö tehtiin Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirille hyvän hoidon kehittämisen tukemiseksi.
Teoriaosuus koostui hyvän hoidon, laadun ja arvojen määrittelystä. Hyvä hoito ja hoidon laatu osoittautuvat olevan osittain rinnakkaisia käsitteitä, sillä toteutuakseen ne tarvitsevat toisiaan. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineistoa haettiin sähköisesti ja manuaalisesti niin kotimaisista kuin kansainvälisistäkin tietolähteistä. Lopulliseksi aineistoksi valikoitui 13 tieteellistä tutkimusta ja artikkelia. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmää käyttäen.
Tulosten mukaan hyvä hoito on usean tekijän summa: henkilöstön ammattitaito ja luonteenpiirteet, käyttäytyminen, yhteistyö ja ilmapiiri, hoitoprosessin eteneminen, potilaan osallistuminen hoitoon, omaisten huomiointi, hoidon jatkuvuus ja kotiutus, potilaan fyysisten ja psyykkisten tarpeiden huomiointi, kivun hoito ja pelkojen lievittäminen, potilaan tiedonsaanti, hoitoympäristö sekä johtaminen ja henkilöstöresurssit. Tulokset tukivat ja vahvistivat aikaisemmin tiedettyä tietoa hyvästä hoidosta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että aihe vaatii lisää syvällisempää tutkimista, mutta myös avoimen keskustelun aloittamista yhteiskunnassa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja kuvailla, mistä asioista koostuu hyvä hoito. Jokaisella potilaalla on oikeus hyvään hoitoon. Terveydenhuoltoalalla hyvä hoito on yleisesti hyväksytty tavoite. Kilpailun ja resurssien kiristyessä tehokkuuden ja kustannuslähtöisyyden rinnalle nousee vahvasti myös hoidon ja palvelujen laatu. Potilaiden tietoisuuden lisääntyminen ja odotukset hoidon laadusta pakottavat miettimään hyvään hoitoon ja laatuun vaikuttavia asioita. Opinnäytetyössä hyvää hoitoa ei tarkasteltu yhdestä tietystä näkökulmasta vaan yleisestä. Opinnäytetyö tehtiin Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirille hyvän hoidon kehittämisen tukemiseksi.
Teoriaosuus koostui hyvän hoidon, laadun ja arvojen määrittelystä. Hyvä hoito ja hoidon laatu osoittautuvat olevan osittain rinnakkaisia käsitteitä, sillä toteutuakseen ne tarvitsevat toisiaan. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineistoa haettiin sähköisesti ja manuaalisesti niin kotimaisista kuin kansainvälisistäkin tietolähteistä. Lopulliseksi aineistoksi valikoitui 13 tieteellistä tutkimusta ja artikkelia. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmää käyttäen.
Tulosten mukaan hyvä hoito on usean tekijän summa: henkilöstön ammattitaito ja luonteenpiirteet, käyttäytyminen, yhteistyö ja ilmapiiri, hoitoprosessin eteneminen, potilaan osallistuminen hoitoon, omaisten huomiointi, hoidon jatkuvuus ja kotiutus, potilaan fyysisten ja psyykkisten tarpeiden huomiointi, kivun hoito ja pelkojen lievittäminen, potilaan tiedonsaanti, hoitoympäristö sekä johtaminen ja henkilöstöresurssit. Tulokset tukivat ja vahvistivat aikaisemmin tiedettyä tietoa hyvästä hoidosta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että aihe vaatii lisää syvällisempää tutkimista, mutta myös avoimen keskustelun aloittamista yhteiskunnassa.