Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Onnistuneen hakijakokemuksen luominen rekrytointiviestinnän keinoin

Kuivasaari, Sonja (2018)

Avaa tiedosto
Kuivasaari_Sonja.pdf (467.1Kt)
Lataukset: 


Kuivasaari, Sonja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804235231
Tiivistelmä
Opinnäytetyö suoritettiin toimeksiantona Pirkanmaalaiselle henkilöstövuokrausyritykselle. Työn tavoitteena oli selvittää, miten yritys voi rekrytointiviestinnän keinoin vaikuttaa onnistuneen hakijakokemuksen luomiseen ja miten hakijakokemus vaikuttaa työnantaja-/yritysmielikuvan luomiseen. Tarkoituksena oli löytää ongelmakohdat rekrytointiprosessin viestinnässä ja määritellä oikeat toimintatavat onnistuneen hakijakokemuksen saavuttamiseen. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä määritellään rekrytointiprosessin vaiheet, johon sisältyy strategia, prosessin suunnitteleminen, hakukanavat, työpaikkailmoitus ja hakuprosessista tiedottaminen. Lisäksi hakijakokemus ja työnantaja-/yritysmielikuva määritellään sekä pohditaan niiden merkitystä nyt ja tulevaisuudessa.

Työn tutkimusosuudessa tavoitteena oli selvittää, miten toimeksiantajayrityksen kautta hakeneet henkilöt kokivat rekrytointiviestinnän. Tarkoituksena oli perehtyä siihen, missä on parantamisen varaa ja miten sitä voisi kehittää tulevaisuudessa. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jossa haastateltiin toimeksiantajayrityksen kautta hakeneita henkilöitä sekä yrityksen toimihenkilöitä. Tutkimuksen teemoja olivat rekrytointiviestintä, onnistunut hakijakokemus, rekrytointi tulevaisuudessa ja toimeksiantajayrityksen rekrytointiviestintä.

Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa hakijoiden arvostavan läpinäkyvää, informatiivista ja nopeaa viestintää. Hyvää hakijakokemusta luodaan ystävällisten ja motivoituneiden rekrytoijien avulla. Hakijakokemusta heikentää tietojen pimittäminen, hitaus ja vaikea tavoitettavuus. Toimeksiantajayrityksen kohdalla puutteet näkyivät tilanteissa, joissa asiakasyritys jätti tietoja kertomatta prosessista tai ei osannut tehdä päätöstä kandidaateista. Kehitysideana toimeksiantajalle on rekrytoijien valmentaminen ja ammattitaidon kehittäminen, minkä kautta syntyy parempi ymmärrys asiakasyritysten toimialoista ja haettavista profiileista. Tutkimusten tulosten perusteella toimeksiantajayrityksen vahvuuksia ovat hakijakokemukseen panostaminen ja motivoituneet rekrytoijat.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste