Liikematkustajien mielikuvat Airbnb:stä
Skinnari, Susanna (2018)
Skinnari, Susanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804235241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804235241
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää liikematkustajien mielikuvia Airbnb:stä. Työn tavoitteena on hahmottaa kansainvälisen liikematkustajan majoitusmieltymyksiä ja tarpeita. Tarkoituksena on saada kattava kuva liikematkustajan majoitukseen ja palveluun liittyvistä toiveista. Työn pääongelmana on tutkia, onko Airbnb-asunto liikematkustajan mie-lestä kannattava vaihtoehto liikematkalle ja muodostaako se näin ollen uhkan perinteiselle hotellille. Aihe on merkittävä koko matkailu- ja majoitusalalle, sillä jatkuvasti liiketoimintaa laajentava Airbnb lanseerasi vuonna 2015 liikematkustajille suunnatun Business Travel Ready -konseptin.
Tutkimuksen perusjoukoksi rajattiin liikematkustajat, sillä perinteisesti vapaa-ajan matkai-luun yhdistetty Airbnb on lähtenyt tavoittelemaan uutta kohderyhmää. Tällä hetkellä liike-matkustajat muodostavat huomattavan osan, jopa 30 prosenttia perinteisten hotellien asia-kaskunnasta. Airbnb:n asiakkaista kymmenen prosenttia koostuu tällä hetkellä liikematkus-tajista. Liikematkustajien mielikuvia lähdettiin kartoittamaan aiempien tutkimusten avulla megatrendeistä, jakamistalouden ilmiöistä ja liikematkustajien mieltymyksistä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Kyselytutkimus teetettiin mar-ras-joulukuussa 2017 jakamalla paperisia kyselylomakkeita 150:lle liikematkustajalle. Lo-makkeita jaettiin liikematkustajille Crowne Plaza Helsinki hotellissa. Lisäksi kyselylomakkei-ta lähetettiin tapahtumatuotantoyritys Bright Finlandille ja lääkefirma Santen Oy:n San Franciscon toimistoon. Otos suunniteltiin vastaamaan mahdollisimman tarkasti kansainväli-sen liikematkustajan asiakasprofiilia. Kyselyyn vastanneiden ei tarvinnut olla aiemmin käyt-tänyt Airbnb:tä.
Tutkimustulokset osoittivat, että liikematkustajien yleinen suhtautuminen Airbnb:tä kohtaan on positiivinen ja kiinnostunut, mutta palvelua ei vielä nähdä tarpeeksi luotettavana ja tasa-laatuisena työmatkoille. Liikematkustaja haluaa palvelua, jonka toimivuuteen voi luottaa. Tulokset tukivat aiemmin tutkittua tietoa liikematkustajien tarpeista sekä Airbnb:n Business Travel Ready -konseptin haasteista. Uusien kokemusten perässä 60 prosenttia tähän kyse-lyyn vastanneista kuitenkin kokeilisi Airbnb:tä tulevalla liikematkallaan.
Kyselyyn vastasi joulukuun loppuun mennessä 25 liikematkustajaa, joista 19 oli miehiä ja kuusi naisia. Ulkomaalaisia vastaajia oli 18 ja suomalaisia seitsemän. Vastausprosentti oli 17. Pienen vastausprosentin vuoksi tutkimustuloksia ei voi yleistää, mutta niiden avulla saadaan olennaista tietoa nykyajan liikematkustajan mieltymyksistä ja tarpeista. Business Travel Ready -konseptin vakiintuessa tulevaisuudessa on oletettavissa, että kilpailu hotelli-en ja Airbnb:n välillä kovenee. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää jatkotutkimuksissa sekä hotellien että Airbnb:n palvelukehityksessä.
Tutkimuksen perusjoukoksi rajattiin liikematkustajat, sillä perinteisesti vapaa-ajan matkai-luun yhdistetty Airbnb on lähtenyt tavoittelemaan uutta kohderyhmää. Tällä hetkellä liike-matkustajat muodostavat huomattavan osan, jopa 30 prosenttia perinteisten hotellien asia-kaskunnasta. Airbnb:n asiakkaista kymmenen prosenttia koostuu tällä hetkellä liikematkus-tajista. Liikematkustajien mielikuvia lähdettiin kartoittamaan aiempien tutkimusten avulla megatrendeistä, jakamistalouden ilmiöistä ja liikematkustajien mieltymyksistä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Kyselytutkimus teetettiin mar-ras-joulukuussa 2017 jakamalla paperisia kyselylomakkeita 150:lle liikematkustajalle. Lo-makkeita jaettiin liikematkustajille Crowne Plaza Helsinki hotellissa. Lisäksi kyselylomakkei-ta lähetettiin tapahtumatuotantoyritys Bright Finlandille ja lääkefirma Santen Oy:n San Franciscon toimistoon. Otos suunniteltiin vastaamaan mahdollisimman tarkasti kansainväli-sen liikematkustajan asiakasprofiilia. Kyselyyn vastanneiden ei tarvinnut olla aiemmin käyt-tänyt Airbnb:tä.
Tutkimustulokset osoittivat, että liikematkustajien yleinen suhtautuminen Airbnb:tä kohtaan on positiivinen ja kiinnostunut, mutta palvelua ei vielä nähdä tarpeeksi luotettavana ja tasa-laatuisena työmatkoille. Liikematkustaja haluaa palvelua, jonka toimivuuteen voi luottaa. Tulokset tukivat aiemmin tutkittua tietoa liikematkustajien tarpeista sekä Airbnb:n Business Travel Ready -konseptin haasteista. Uusien kokemusten perässä 60 prosenttia tähän kyse-lyyn vastanneista kuitenkin kokeilisi Airbnb:tä tulevalla liikematkallaan.
Kyselyyn vastasi joulukuun loppuun mennessä 25 liikematkustajaa, joista 19 oli miehiä ja kuusi naisia. Ulkomaalaisia vastaajia oli 18 ja suomalaisia seitsemän. Vastausprosentti oli 17. Pienen vastausprosentin vuoksi tutkimustuloksia ei voi yleistää, mutta niiden avulla saadaan olennaista tietoa nykyajan liikematkustajan mieltymyksistä ja tarpeista. Business Travel Ready -konseptin vakiintuessa tulevaisuudessa on oletettavissa, että kilpailu hotelli-en ja Airbnb:n välillä kovenee. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää jatkotutkimuksissa sekä hotellien että Airbnb:n palvelukehityksessä.