Indiepelin lanseerausmarkkinointi Redditissä
Pitkänen, Katja (2018)
Pitkänen, Katja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804235242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804235242
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja siinä perehdytään seikkoihin, jotka tekevät Reddit -verkkosivusta hyvän ja edullisen indiepelin markkinoimiseen.
Työn aihe keskittyy tuotteen elinkaaressa lanseerausprosessiin, jota harjoitetaan digitaalisissa markkinointikanavissa. Aihe muodostui Stupid Stupid Games -peliyrityksen työharjoittelussa tehdyn Reddit-markkinoinnin pohjalta.
Aluksi opinnäytetyössä tarkastellaan pelialaa kokonaisuutena, jotta saadaan hyvä kuva, millaisista markkinoista on kyse, sekä ymmärretään ja rajataan asiakkaita ja kohderyhmiä globaalisti. Suomalaista pelialaa tarkastellaan myös lyhyesti. Pelien ja erityisesti indiepelien markkinointiin perehdytään ja lanseerausprosessi kuvataan tarkasti.
Harjoittelun aikana markkinoidun pelin toteutus kuvataan vaihe vaiheelta ja opitut asiat lanseerausmarkkinoinnista, Redditistä ja Redditin hyvistä markkinointiominaisuuksista käydään myös läpi.
Lopuksi tarkastellaan, millaisia haasteita pelin markkinoimisesta syntyi ja mitä haasteita Redditin käytöstä ilmeni. Haasteiden perusteella esitetään kehitysehdotuksia ja opinnäytetyö päätetään pohtimalla prosessia ja omaa oppimista.
Työn aihe keskittyy tuotteen elinkaaressa lanseerausprosessiin, jota harjoitetaan digitaalisissa markkinointikanavissa. Aihe muodostui Stupid Stupid Games -peliyrityksen työharjoittelussa tehdyn Reddit-markkinoinnin pohjalta.
Aluksi opinnäytetyössä tarkastellaan pelialaa kokonaisuutena, jotta saadaan hyvä kuva, millaisista markkinoista on kyse, sekä ymmärretään ja rajataan asiakkaita ja kohderyhmiä globaalisti. Suomalaista pelialaa tarkastellaan myös lyhyesti. Pelien ja erityisesti indiepelien markkinointiin perehdytään ja lanseerausprosessi kuvataan tarkasti.
Harjoittelun aikana markkinoidun pelin toteutus kuvataan vaihe vaiheelta ja opitut asiat lanseerausmarkkinoinnista, Redditistä ja Redditin hyvistä markkinointiominaisuuksista käydään myös läpi.
Lopuksi tarkastellaan, millaisia haasteita pelin markkinoimisesta syntyi ja mitä haasteita Redditin käytöstä ilmeni. Haasteiden perusteella esitetään kehitysehdotuksia ja opinnäytetyö päätetään pohtimalla prosessia ja omaa oppimista.