What is an effective layout for in-store posters? Case: Accent – An accessories chain
Andersson, Pauliina (2010)
Andersson, Pauliina
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005159351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005159351
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii kuinka visuaalinen suunnittelu myymälöiden mainosmateriaaleissa vaikuttaa asiakkaiden ostopäätöksiin. Myymälöiden julistemainoksissa käytetään eri tyyppisiä sommitteluja ja tämä tutkielma koittaa löytää mitkä ovat parhaat mahdolliset kuluttajia houkuttelevimmat asettelut Accentin myymälämateriaaleille. Tutkimus koittaa löytää vastauksen kysymykselle: ”Kuinka kuva- ja tekstielementit tulisi sommitella myymälän mainosmateriaalissa, jotta viestit niissä ymmärrettäisiin selvimmällä mahdollisella tavalla?” Tutkimuksessa käytettiin paljon eräänlaisen jäljityslaitteen apua, jonka nimi on suoraan englannista käännettynä silmän jäljitin. Tämän jäljittimen avulla kirjailija pystyy seuraamaan tutkittaviensa silmien liikkeitä kun he katsovat Accentin mainoksia ja tehdä päätelmiä mitkä elementit niissä ovat houkuttelevia ja mitkä eivät. Accentin kannalta on tärkeää, että se tunnistaa oman kohderyhmänsä ja on tietoinen siitä minkälaisesta perspektiivistä se näkee maailman. Toistaminen mainoksissa helpottaa muistamaan niitä ja niin todettiin myös tässä tutkielmassa. Eri ikäryhmillä on erilaiset näkemykset ja Accentin tulisi ottaa selvää mitä ikäryhmää se haluaa miellyttää eniten. Pääasiallinen tutkimus on kvalitatiivista ja lopputulokset on tehty haastattelumateriaalin ja jäljittimen perusteella. This thesis looks at how the visual designing of in-store advertisements can have an effect on customer’s decisions on purchasing. There are different ways to create layouts for poster advertisements and this study is about finding the types of layouts for Accent’s in-store posters that would have more emphasis on customer purchasing behavior. The research question that drives this study forward is ”How should the text and picture elements be positioned in in-store posters so that the message is understood as clearly as possible?”. Most of the research in this study is conducted by using an eye tracker. With the help of the eye tracker the author can follow the movements of potential customers’ eyes and find out what are the places in the posters the participants are looking at. Based on this knowledge the author can make assumptions on what elements are considered as effective and what are not. It is important for Accent to identify its target market and construct their advertisements accordingly. Repetition helps in memorizing advertisements and this was proven to be true also in this study. Different age groups seem to have different perspectives on ads and Accent should identify what is the group they want to attract most. Primary research is qualitative and the results are based on interviews and results generated by the eye tracker.