Markkinointiviestinnän suunnitelma Imatran Kylpylä Fitnekselle
Mansikka, Sini (2018)
Mansikka, Sini
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804245327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804245327
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tehtiin markkinointiviestinnän suunnitelma vuosikellon muodossa sekä sisältömarkkinoinnin suunnitelma Imatran Kylpylän Fitness- liikuntapalveluille. Tämä opinnäytetyö pyrittiin tekemään niin, että se tuottaisi lisäarvoa toimeksiantajalle siten, että yritys voisi hyödyntää opinnäytetyötä markkinoinnissaan ja sitä kautta saada uusia asiakkaita sekä ylläpitää vanhojen asiakkaiden asiakastyytyväisyys.
Opinnäytetyö koostui sekä teoreettisesta että käytännöllisestä osuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestintää ja sen keinoja, palveluiden markkinoinnin eroa tuotemarkkinoinnista sekä sisältömarkkinointia. Toiminnallisessa osuudessa toteutettiin markkinoinnin vuosikello kuukausitasolla sekö sisältömarkkinointi suunnitelma. Nämä pohjautuivat teorialähteisiin sekä lähtökohta-analyyseihin.
Vuosikello toteutettiin SmartArt-grafiikkaobjektia käyttämällä. Vuosikellon tapahtumista ja ajankohtaisista sesongeista vastasivat Imatran Kylpylän liikunnanohjaajat. Lisäksi vuosikelloa varten seurattiin raportteja myynnistä ja kävijämääristä. Toimeksiantaja arvioi käytön yhteydessä vuosikellon toimivuutta.
Sisältömarkkinoinnin suunnitelma tehtiin Excel-taulukkoon, josta sitä on helppo muokata ja lisätä tulevia kampanjoita ja tapahtumia. Sisältömarkkinoinnin suunnitelma toimii viestinnän apuna ja siitä käy ilmi mitä viestitään, miksi, kenelle, milloin, kuka, missä ja hinta.
Kehitysideoina ovat viestinnän säännöllisyys ja suunnitelmallisuus sekä sen määrä. Eri medioita kannattaa käyttää tehokkaasti. Suunnitelman tarkoitus on antaa toimeksiantajalle työkalut tehokkaaseen viestintään maltillisilla kustannuksilla.
Opinnäytetyö koostui sekä teoreettisesta että käytännöllisestä osuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestintää ja sen keinoja, palveluiden markkinoinnin eroa tuotemarkkinoinnista sekä sisältömarkkinointia. Toiminnallisessa osuudessa toteutettiin markkinoinnin vuosikello kuukausitasolla sekö sisältömarkkinointi suunnitelma. Nämä pohjautuivat teorialähteisiin sekä lähtökohta-analyyseihin.
Vuosikello toteutettiin SmartArt-grafiikkaobjektia käyttämällä. Vuosikellon tapahtumista ja ajankohtaisista sesongeista vastasivat Imatran Kylpylän liikunnanohjaajat. Lisäksi vuosikelloa varten seurattiin raportteja myynnistä ja kävijämääristä. Toimeksiantaja arvioi käytön yhteydessä vuosikellon toimivuutta.
Sisältömarkkinoinnin suunnitelma tehtiin Excel-taulukkoon, josta sitä on helppo muokata ja lisätä tulevia kampanjoita ja tapahtumia. Sisältömarkkinoinnin suunnitelma toimii viestinnän apuna ja siitä käy ilmi mitä viestitään, miksi, kenelle, milloin, kuka, missä ja hinta.
Kehitysideoina ovat viestinnän säännöllisyys ja suunnitelmallisuus sekä sen määrä. Eri medioita kannattaa käyttää tehokkaasti. Suunnitelman tarkoitus on antaa toimeksiantajalle työkalut tehokkaaseen viestintään maltillisilla kustannuksilla.