Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hymyä huuleen! : terveyden edistämisen lautapeli yläasteikäisille

Helenius, Kirsi; Salminen, Jaana (2018)

Avaa tiedosto
Helenius_Kirsi Salminen_Jaana.pdf (720.3Kt)
Lataukset: 


Helenius, Kirsi
Salminen, Jaana
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804245310
Tiivistelmä
Suomessa nuorten hyvinvointia ja yleistä terveyden tasoa on tutkittu laajasti erilaisten tutkimusten kautta. Yksi keskeisimmistä päämääristä nykypäivänä on terveysosaamisen kehittäminen. Terveysosaamisella on yhteys nuorten elämänlaatuun ja terveystottumukseen. Tässä opinnäytetyössä keskityimme tarkastelemaan nuorten terveyden keskeisiä osa-alueita: nikotiinituotteet, alkoholi ja huumausaineet, mielenterveys, terveelliset elintavat sekä seksuaaliterveys.

Tämä opinnäytetyö on NIKO-projektin osahanke, jossa tarkoituksena oli kehittää terveyden edistämisen lautapeli yläasteikäisille nuorille. Tavoitteena oli toiminnallisella sekä osallistavalla toimintatavalla lisätä nuorten tietoutta terveyteen liittyvistä keskeisistä asioista sekä saada nuoret pohtimaan omaa terveyskäyttäytymistään. Jatkossa tarkoituksena on integroida lautapeli osaksi terveyskasvatusta, esimerkiksi lautapeliä voisi käyttää koulussa oppitunneilla oheis- ja lisämateriaalina.

Peli testattiin yhteensä kolme kertaa yläasteikäisillä nuorilla. Testauksissa pyydettiin sekä pelaajilta että testauksessa mukana olleilta ammattilaisilta palautetta. Pelin testauksissa haluttiin selvittää pelaajien ja ammattilaisten mielipidettä pelin teknisestä toteutuksesta sekä tietää onko peli hyvä menetelmä oppia terveystietoa ja saavatko oppilaat pelistä tukea terveystiedon opiskeluun.

Tässä opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta sekä havainnointia. Lähestymistapa tutkimuksessa oli sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Tutkimustulosten perusteella olimme onnistuneet pelin toteutuksessa. Tuloksista oli havaittavissa, että tietotasoltaan kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaiset olivat etevämpiä kuin seitsemäsluokkalaiset, peli soveltuu parhaiten pienessä ryhmässä pelattavaksi ja pelin kysymykset ovat sisällöltään terveystiedon opetussuunnitelman mukaisia. Palautteiden perusteella voidaan todeta, että peli tukee terveystiedon opiskelua ja soveltuu hyvin terveystiedon opiskelun oheis- ja lisämateriaaliksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste