Kansainvälisen verkkokaupan suunnittelu pienyritykselle
Tuomisto, Hanna (2018)
Tuomisto, Hanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804255416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804255416
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja toivoi kansainvälisen verkkokaupan suunnittelun avulla tavoittavansa uusia asiakkaita ja kasvattavansa myyntiä. Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus, jonka tuloksena syntyi selvitys kansainvälistymisen aloittamisesta toimeksiantajan käyttöön.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli selvittää, mitä vaaditaan pienen vaatetusalan yrityksen verkkokaupan kansainvälistymiseen Euroopan markkinoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajan verkkokauppaa. Tarkoituksena oli kartoittaa kansainvälisesti toimivilta yrityksiltä ne toiminnot, joita kansainvälisessä verkkokaupassa vaaditaan sekä luoda suunnitelma ja puitteet kansainvälistymiselle.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta. Aineistoa kerättiin tekemällä benchmarkausta sekä kahdella haastattelulla. Verkkokauppojen ominaisuuksia vertailtiin tekemällä benchmarkausta kuuden verkkokaupan välillä. Haastatteluja tehtiin kaksi ja haastateltavat olivat erään vaateyrityksen verkkokaupasta vastaava ja lastenvaatteisiin keskittyneen yrityksen hallituksen puheenjohtaja.
Benchmarkingin tuloksista kävi ilmi, että yleisimmät kansainväliset maksutapavaihtoehdot ovat luottokortit kuten Visa ja Mastercard ja maksunvälityspalvelu Paypal. Toimituksiin tarjotaan yleensä nopeampaa kuriiri- tai express-toimitusta ja normaalia standardi- kuljetusta. Toimitusmaksut vaihtelivat riippuen verkkokaupasta, valitusta toimitustavasta ja usein tarjottiin ilmaista toimitusta ostosten ylittäessä tietyn rajan. Lähes kaikkia vertailtuja verkkokauppoja pystyi selaamaan ainakin englanniksi ja saksaksi. Valuuttavaihtoehtoina oli euron lisäksi useimmiten tarjolla ainakin Yhdysvaltojen dollari ja Englannin punta. Lähes kaikki verkkokaupat toimittivat maailmanlaajuisesti ja kaikilta löytyi selkeästi heidän oma tapansa erottautua kilpailijoista.
Haastattelujen tuloksista ilmeni kansainvälinen verkkoliiketoiminta on tuonut tunnettuutta ja myynnin kasvua. Haasteena on voittaa asiakkaiden luottamus. Kansainvälisessä kaupassa kilpailu on kiristynyt saman alan toimijoiden määrän kasvaessa.
Tulosten perusteella toimeksiantajan kansainvälistymisen onnistumiseksi voidaan suositella verkkokauppa-sivuston kääntämistä ainakin englanniksi. Maksutavaksi on suositeltavaa ottaa käyttöön PayPal ja toimivan logistiikan takaamiseksi taas kansainvälinen pakettipalvelu. Yrityksen tulee lisäksi viestiä selkeästi arvonsa ja toiminta-ajatuksensa sekä löytää kohderyhmänsä kansainvälisesti.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli selvittää, mitä vaaditaan pienen vaatetusalan yrityksen verkkokaupan kansainvälistymiseen Euroopan markkinoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajan verkkokauppaa. Tarkoituksena oli kartoittaa kansainvälisesti toimivilta yrityksiltä ne toiminnot, joita kansainvälisessä verkkokaupassa vaaditaan sekä luoda suunnitelma ja puitteet kansainvälistymiselle.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta. Aineistoa kerättiin tekemällä benchmarkausta sekä kahdella haastattelulla. Verkkokauppojen ominaisuuksia vertailtiin tekemällä benchmarkausta kuuden verkkokaupan välillä. Haastatteluja tehtiin kaksi ja haastateltavat olivat erään vaateyrityksen verkkokaupasta vastaava ja lastenvaatteisiin keskittyneen yrityksen hallituksen puheenjohtaja.
Benchmarkingin tuloksista kävi ilmi, että yleisimmät kansainväliset maksutapavaihtoehdot ovat luottokortit kuten Visa ja Mastercard ja maksunvälityspalvelu Paypal. Toimituksiin tarjotaan yleensä nopeampaa kuriiri- tai express-toimitusta ja normaalia standardi- kuljetusta. Toimitusmaksut vaihtelivat riippuen verkkokaupasta, valitusta toimitustavasta ja usein tarjottiin ilmaista toimitusta ostosten ylittäessä tietyn rajan. Lähes kaikkia vertailtuja verkkokauppoja pystyi selaamaan ainakin englanniksi ja saksaksi. Valuuttavaihtoehtoina oli euron lisäksi useimmiten tarjolla ainakin Yhdysvaltojen dollari ja Englannin punta. Lähes kaikki verkkokaupat toimittivat maailmanlaajuisesti ja kaikilta löytyi selkeästi heidän oma tapansa erottautua kilpailijoista.
Haastattelujen tuloksista ilmeni kansainvälinen verkkoliiketoiminta on tuonut tunnettuutta ja myynnin kasvua. Haasteena on voittaa asiakkaiden luottamus. Kansainvälisessä kaupassa kilpailu on kiristynyt saman alan toimijoiden määrän kasvaessa.
Tulosten perusteella toimeksiantajan kansainvälistymisen onnistumiseksi voidaan suositella verkkokauppa-sivuston kääntämistä ainakin englanniksi. Maksutavaksi on suositeltavaa ottaa käyttöön PayPal ja toimivan logistiikan takaamiseksi taas kansainvälinen pakettipalvelu. Yrityksen tulee lisäksi viestiä selkeästi arvonsa ja toiminta-ajatuksensa sekä löytää kohderyhmänsä kansainvälisesti.