Nulägesanalys ifråga om företagens digitaliseringsgrad och behov
Bergelin, Elli (2018)
Bergelin, Elli
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804235243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804235243
Tiivistelmä
Examensarbetet är en nulägesanalys ifråga om företags digitaliseringsgrad och behov i västra Finland. Syftet med examensarbetet har varit att få svar på hur företag ligger till i digitaliseringsprocessen samt var bristerna ligger när man diskuterar digitalisering i företag.
Begreppet digitalisering är väldigt brett. I teoridelen behandlar jag digitalisering ur allmän och affärsynvinkel. Jag presenterar även tidigare undersökningar och kända böcker om digitalisering.
Fältstudien har gjorts med hjälp av en enkätundersökning som utförts i 7 företag. Enkätundersökningen har utförts med hjälp av både kvalitativ och kvantitativ undersökningsmetodik. Enkäten innehöll både flervalsfrågor och kommentarsmöjligheter.
Resultatet visar i vilket skede företagen är i digitaliseringsprocessen och i vilka områden företagen anser att det finns möjlighet till förbättring. Resultaten visar också hur företagen förhåller sig till digitalisering i internationaliseringsfrågor.
Sammanfattningsvis visar studien att företagen upplever att de har bristfälliga insikter och kunskaper i digitalisering så som teoribildningen beskriver den. The subject of this thesis was to examine what kind of digital skills are needed in companies in Western Finland and Ostrobothnia. The purpose of this thesis was to find out what kind of digital business knowledge is out in the region has and also what companies need in the future.
The concept of digitalisation is wide. The theoretical framework is focused on digitalisation in general and linked to business companies. The study also presents previous surveys and well-known books about digitalisation.
The field study was conducted in seven companies. The survey used both quantitative and qualitative investigation methodology. The question battery also contained multiple choice questions and opportunities to comment.
The results show at what stage companies are in the digitalisation process and in which area there is needs and wants for improvements. The results also show how companies link internationalization and digitalization to each other and specially their need to be up to date with both their customers level when it’s up to digitalisation and the newest ways of action.
Summarized, the study shows that the interviewed companies experience that they have insufficient insights and skills in digitalisation at the moment.
Begreppet digitalisering är väldigt brett. I teoridelen behandlar jag digitalisering ur allmän och affärsynvinkel. Jag presenterar även tidigare undersökningar och kända böcker om digitalisering.
Fältstudien har gjorts med hjälp av en enkätundersökning som utförts i 7 företag. Enkätundersökningen har utförts med hjälp av både kvalitativ och kvantitativ undersökningsmetodik. Enkäten innehöll både flervalsfrågor och kommentarsmöjligheter.
Resultatet visar i vilket skede företagen är i digitaliseringsprocessen och i vilka områden företagen anser att det finns möjlighet till förbättring. Resultaten visar också hur företagen förhåller sig till digitalisering i internationaliseringsfrågor.
Sammanfattningsvis visar studien att företagen upplever att de har bristfälliga insikter och kunskaper i digitalisering så som teoribildningen beskriver den.
The concept of digitalisation is wide. The theoretical framework is focused on digitalisation in general and linked to business companies. The study also presents previous surveys and well-known books about digitalisation.
The field study was conducted in seven companies. The survey used both quantitative and qualitative investigation methodology. The question battery also contained multiple choice questions and opportunities to comment.
The results show at what stage companies are in the digitalisation process and in which area there is needs and wants for improvements. The results also show how companies link internationalization and digitalization to each other and specially their need to be up to date with both their customers level when it’s up to digitalisation and the newest ways of action.
Summarized, the study shows that the interviewed companies experience that they have insufficient insights and skills in digitalisation at the moment.