Utvärdering av One-To-One datorsystem för studerande vid Optima
Forsström, Dennis (2018)
Forsström, Dennis
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804235163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804235163
Tiivistelmä
Examensarbetet är en undersökning av One To One systemet för datorer i undervisningen som togs i bruk vid yrkesskolan Optima 2015. One To One innebär att varje elev har en personlig dator som de själva ansvarar för och skall ha med sig i undervisningen.
Syftet med undersökningen är att utvärdera hur Optimas elever anser att One to One systemet fungerar och hitta eventuella förbättringar som kunde göras i systemet.
Metodvalet blev en kombination av kvalitativa och kvantitativa metoder. Undersökningen utfördes via enkäter åt studerande 2015 och 2018 samt via observationer från Optimas IKT avdelning.
Studiens resultat visar att Optimas studerande överlag är nöjda med systemet med egen dator och att de nu efter att ha använt datorerna under hela studietiden är mera positivt inställda till systemet än när det startade.
Baserat på resultatet så presenteras olika förslag till förbättring av systemet genom fortbildning åt personal och studerande samt förslag för vidare forskning som på grund av tidsbrist ej framkommit i denna undersökning. This thesis is an evaluation of the One-to-One Computer System implemented in 2015 for the students at Optima. One-to-One means that every student makes use of a personal computer that the students themselves administer and use in their studies.
The purpose of this study is to evaluate how the students feel the system works and to find eventual improvements that could be done to the system.
The methodology is a combination of qualitative and quantitative methods. The study was done using surveys for the students in 2015 and 2018 as well as through observations from the ICT department at Optima.
This study finds that Optima’s students overall are pleased with the “One-to-One” system and that after completing a 3 year education with the help of ICT-tools the students feel more positive to the project than when it first started.
Based on the results different suggestions for improvements by further training personnel and students are presented as well as few suggestions for further areas of study that due to time constraints are not included in this study.
Syftet med undersökningen är att utvärdera hur Optimas elever anser att One to One systemet fungerar och hitta eventuella förbättringar som kunde göras i systemet.
Metodvalet blev en kombination av kvalitativa och kvantitativa metoder. Undersökningen utfördes via enkäter åt studerande 2015 och 2018 samt via observationer från Optimas IKT avdelning.
Studiens resultat visar att Optimas studerande överlag är nöjda med systemet med egen dator och att de nu efter att ha använt datorerna under hela studietiden är mera positivt inställda till systemet än när det startade.
Baserat på resultatet så presenteras olika förslag till förbättring av systemet genom fortbildning åt personal och studerande samt förslag för vidare forskning som på grund av tidsbrist ej framkommit i denna undersökning.
The purpose of this study is to evaluate how the students feel the system works and to find eventual improvements that could be done to the system.
The methodology is a combination of qualitative and quantitative methods. The study was done using surveys for the students in 2015 and 2018 as well as through observations from the ICT department at Optima.
This study finds that Optima’s students overall are pleased with the “One-to-One” system and that after completing a 3 year education with the help of ICT-tools the students feel more positive to the project than when it first started.
Based on the results different suggestions for improvements by further training personnel and students are presented as well as few suggestions for further areas of study that due to time constraints are not included in this study.