Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Päiväkeskustoiminta osana asiakaslähtöistä teho- ja arkikuntoutusta

Lamminpää, Ilona (2018)

Avaa tiedosto
Lamminpaa_Ilona.pdf (1.183Mt)
Lataukset: 


Lamminpää, Ilona
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804245396
Tiivistelmä
Väestön ikärakenne muuttuu; ikäihmisten määrä kasvaa ja palveluita tarvitaan tukemaan mm. virkeää vanhuutta. Samaan aikaan kansalaisten palveluita koskeva sosiaali- ja terveyspalvelu uudistus vaikuttaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen rakenteisiin. Valtakunnallinen ikääntymispolitiikka sekä Seinäjoen kaupungin ikääntymispoliittinen strategia puhuu kotona asumisen ensisijaisuuden puolesta.

Tämän kehittämistyön tarkoituksena on kuvata ikäihmisten kuntoutustoiminnan
toteutumista asiakas- ja läheisnäkökulmasta päiväkeskuksessa. Laadullisessa kehittämistyössä sovellettiin asiakaslähtöistä Bikva-arviointimallia. Aineisto kerättiin toteuttamalla teema-haastattelut (n=7) päiväkeskuksen asiakkaille ja heidän läheisilleen. Ryhmähaastattelu toteutettiin päiväkeskuksen henkilökunnalle neljän (n=7, n=6, n=6 ja n=8) tapaamisen aikana. Tulokset kaikista haastatteluista tuodaan tiettäväksi esimiehille. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.

Bikva-arvioinnin tulosten mukaan Seinäjoen kaupungin päiväkeskustoiminnan arkikuntoutukseen ja sen asiakaslähtöisyyteen ollaan hyvin tyytyväisiä. Asiakkaat arvostavat kohtaamista, kuulluksi tulemista, arkikuntoutuksen arkisuutta ja yhdessä tekemistä. Päiväkeskuksen työntekijöiden mukaan päiväkeskustoiminta on voimavara, mikä tukee ikääntyneiden toimintakykyä ja terveyttä. Asiakkaiden osallistumisen kokemus rakentuu erilaisissa asiakkuuksissa ja vertaisuuden kokemisessa ja keskeisimpänä työntekijöiden kokemuksen mukaan on aito kohtaaminen. Työntekijät pitävät päiväkeskustoimintaa terveyttä ja hyvinvointia edistävänä tukipalveluna. Kehittämiskohteena nähtiin asiakaslähtöinen toimintapa. Palautekyselyt ja niistä käytävä dialogi edistävät asiakaslähtöisyyden toteutumista. Laadukas arkikuntoutus nähtiin merkittävänä kilpailukeinona. Päiväkeskustoiminta on tarpeellinen tukipalvelu, jonka maine arkikuntouttajana on merkittävä tulevaisuudessakin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste