Lääkärikeskus Promedi Oy:n asiakastyytyväisyystutkimus
Hietaharju, Henry (2010)
Hietaharju, Henry
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149328
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli tutkia Promedi Oy:n asiakastyytyväisyyttä. Tein tutkimuksen Promedi Oy:n toimeksiannosta ja olin tutkimuksen aikana tiiviissä yhteistyössä yrityksen kanssa. Promedi Oy on Vaasassa toimiva lääkäri- ja työterveyspalveluja tarjoava yritys. Yritys on paikallinen toimija eikä kuulu mihinkään suurempaan kansalliseen ketjuun. Promedi Oy tarjoaa palvelujaan toimipisteessään ja tämän lisäksi se palvelee asiakkaitaan puhelimen, postin, faksin ja sähköpostin välityksellä.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää Promedin toiminnan vahvuudet ja heikkoudet ja tehdä kehitys-ehdotuksia niiden pohjalta. Tutkimusongelmana on selvittää, onko Promedi onnistunut asiakastyy-tyväisyyden luomisessa. Alatutkimusongelmana on selvittää, miten yrityksen markkinointi on onnis-tunut ja vastaako asiakkaiden kokema laatu odotettu laatua. Tulosten perusteella tehdyt johtopäätökset toimivat työkaluina ja apuvälineitä Promedin asiakastyytyväisyyden kehittämisessä.
Toteutin tutkimuksen lomakekyselynä Promedin tiloissa. Tutkimuksen kenttätyö toteutettiin 22.2.2010 – 15.3.2010 välisenä aikana. Tutkimukseen osallistuivat kaikki Promedissa tuona aikana asioineet asiakkaat. Kyselylomakkeen palautti 100 vastaajaa, joista oli suomenkielisiä 54,7 % ja ruotsinkielisiä 44,2 % vastanneista. Analysoin tulokset SPSS-ohjelmalla ja tein niistä yhteenvedon kevään 2010 aikana.
Tutkimuksen tulokset olivat Promedi Oy:n kannalta erittäin positiivisia. Asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä Promedin toimintaan ja näkivät sen erittäin tai melko hyvänä. Eniten parannettavaa yri-tyksellä on markkinoinnissa ja yrityksen imagon kehittämisessä. Avoimista kysymyksistä saadut tulokset ovat pääosin positiivisia, pois lukien muutamat kehitysehdotukset, joista eniten nousi esille aukioloaikojen sopivuus. Promedin tulisi panostaa markkinointinsa kohdistamiseen sekä saatavuutta parantavien palveluiden kehittämiseen.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää Promedin toiminnan vahvuudet ja heikkoudet ja tehdä kehitys-ehdotuksia niiden pohjalta. Tutkimusongelmana on selvittää, onko Promedi onnistunut asiakastyy-tyväisyyden luomisessa. Alatutkimusongelmana on selvittää, miten yrityksen markkinointi on onnis-tunut ja vastaako asiakkaiden kokema laatu odotettu laatua. Tulosten perusteella tehdyt johtopäätökset toimivat työkaluina ja apuvälineitä Promedin asiakastyytyväisyyden kehittämisessä.
Toteutin tutkimuksen lomakekyselynä Promedin tiloissa. Tutkimuksen kenttätyö toteutettiin 22.2.2010 – 15.3.2010 välisenä aikana. Tutkimukseen osallistuivat kaikki Promedissa tuona aikana asioineet asiakkaat. Kyselylomakkeen palautti 100 vastaajaa, joista oli suomenkielisiä 54,7 % ja ruotsinkielisiä 44,2 % vastanneista. Analysoin tulokset SPSS-ohjelmalla ja tein niistä yhteenvedon kevään 2010 aikana.
Tutkimuksen tulokset olivat Promedi Oy:n kannalta erittäin positiivisia. Asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä Promedin toimintaan ja näkivät sen erittäin tai melko hyvänä. Eniten parannettavaa yri-tyksellä on markkinoinnissa ja yrityksen imagon kehittämisessä. Avoimista kysymyksistä saadut tulokset ovat pääosin positiivisia, pois lukien muutamat kehitysehdotukset, joista eniten nousi esille aukioloaikojen sopivuus. Promedin tulisi panostaa markkinointinsa kohdistamiseen sekä saatavuutta parantavien palveluiden kehittämiseen.