Matkapaketin sisäinen tuotetestaus : Culture Heritage & Forest Magic
Neuvonen, Kati (2018)
Neuvonen, Kati
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265518
Tiivistelmä
Tutkimuksen avulla testattiin kiinalaisille matkailijoille suunnitellun matkapaketin Culture Heritage & Forest Magic toimivuutta ja sen palveluiden ja aikataulujen yhteensopivuutta sisäisen tuotetestauksen avulla. Tutkimuksen avulla matkapaketin vahvuudet ja heikkoudet määriteltiin ja suunniteltiin tarvittavat jatkotoimenpiteet. Lisäksi olennaisessa osassa oli matkapaketin edelleenkehittäminen ja tuotekortin päivittäminen. Tutkimustehtävänä työssä oli matkapaketin toimivuuden ja sen eri osien yhteensopivuuden testaaminen tuotetestauksen avulla sekä hyödyllisten havaintojen ja palautteiden kokoaminen matkapaketin edelleenkehittämiseksi. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena ja tavoitteena oli tuotetestatun matkapaketin kehittäminen ja viimeistely markkinointia varten. Tavoitteena oli myös saada tuotetestauksen suunnittelu ja toteuttaminen toteutumaan parhaalla mahdollisella tavalla.
Sisäinen tuotetestaus oli tarpeellinen, sillä matkapakettia ei ollut aiemmin kokonaisuutena testattu sen luonnollisessa toteutusympäristössä. Ennen markkinointia ja myyntiä oli tärkeää testata palveluiden sisältö ja matkapaketin kokonaisuus, jotta mahdolliset riskitekijät ja heikkoudet löydettiin.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, jonka avulla pyrittiin ymmärtämään ja selittämään haluttuja ilmiöitä ja tapahtumia. Laadullisen tutkimusmenetelmän käyttäminen tutkimuksessa oli selvää alusta alkaen ja laadullisen tutkimusmenetelmän rinnalla toteutettiin toiminnallinen tutkimus. Toiminnallisen tutkimuksen tuloksina syntyivät listaus matkapaketin kehitettävistä, säilytettävistä sekä luovuttavista osista. Lisäksi toiminnallisen osuuden tuloksena oli Culture Heritage & Forest Magic-matkapaketin päivitetty tuotekuvaus.
Aineistonkeruumenetelminä tutkimuksessa käytettiin laadullista kyselylomaketta ja osallistuvaa havainnointia. Kyselylomakkeen avulla kerättiin anonyymisti tuotetestaukseen osallistuneiden henkilöiden mielipiteitä ja ajatuksia sekä kerätä heiltä kehittämisehdotuksia ja palautetta. Osallistuvan havainnoinnin avulla selvitettiin tutkimuksen tarkoituksen onnistumista ja sisäiseen tuotetestaukseen osallistuneiden henkilöiden toimintaa.
Sisäinen tuotetestaus oli tarpeellinen, sillä matkapakettia ei ollut aiemmin kokonaisuutena testattu sen luonnollisessa toteutusympäristössä. Ennen markkinointia ja myyntiä oli tärkeää testata palveluiden sisältö ja matkapaketin kokonaisuus, jotta mahdolliset riskitekijät ja heikkoudet löydettiin.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, jonka avulla pyrittiin ymmärtämään ja selittämään haluttuja ilmiöitä ja tapahtumia. Laadullisen tutkimusmenetelmän käyttäminen tutkimuksessa oli selvää alusta alkaen ja laadullisen tutkimusmenetelmän rinnalla toteutettiin toiminnallinen tutkimus. Toiminnallisen tutkimuksen tuloksina syntyivät listaus matkapaketin kehitettävistä, säilytettävistä sekä luovuttavista osista. Lisäksi toiminnallisen osuuden tuloksena oli Culture Heritage & Forest Magic-matkapaketin päivitetty tuotekuvaus.
Aineistonkeruumenetelminä tutkimuksessa käytettiin laadullista kyselylomaketta ja osallistuvaa havainnointia. Kyselylomakkeen avulla kerättiin anonyymisti tuotetestaukseen osallistuneiden henkilöiden mielipiteitä ja ajatuksia sekä kerätä heiltä kehittämisehdotuksia ja palautetta. Osallistuvan havainnoinnin avulla selvitettiin tutkimuksen tarkoituksen onnistumista ja sisäiseen tuotetestaukseen osallistuneiden henkilöiden toimintaa.