"Nu är jag orolig, har du märkt nånting?" : En kvalitativ studie kring pedagogernas förhållningssätt till oro för barn inom den svenskspråkiga småbarnspedagogiken i Jakobstad och Larsmo
Vesternäs, Heidi (2018)
Vesternäs, Heidi
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265636
Tiivistelmä
Detta examensarbete ”Nu är jag orolig, har du märkt nånting?” har som syfte att studera pedagogernas förhållningssätt till oro för barn inom den svenskspråkiga småbarnspedagogiken i Jakobstad och Larsmo. Examensarbetet har gjorts på uppdrag av familjeservicecentralen inom Social- och hälsovårdsverket i Jakobstad. Intresset för ämnet baserar sig på det låga antalet barnskyddsanmälningar från småbarnspedagogiken inom området.
I examensarbetets teoridel beskrivs barnskyddet och barnskyddsanmälningar, småbarnspedagogiken i daghemmen samt Ta upp oron metoden. Gällande småbarnspedagogiken behandlas främst barnet i sitt sociala sammanhang samt pedagogens roll.
Undersökningen i examensarbetet har gjorts kvalitativt med hjälp av intervjuer i totalt fyra daghem inom Jakobstad och Larsmo. Intervjuerna har behandlat frågor som i vilket skede samt på vilket sätt oron för ett barn tas upp med föräldrarna samt hur samarbetet med de sociala myndigheterna upplevs.
Enligt pedagogerna är det viktigt att skapa ett förtroendefullt samarbete mellan pedagogerna och barnets föräldrar. I en förtroendefull relation är det lättare att ta även svårare ärenden till tals.
Ett tätt och förtroendefullt samarbete mellan småbarnspedagogiken och de sociala myndigheterna ger synergi till båda parterna genom att pedagogerna kan vägleda barnens familjer ännu bättre samtidigt som de sociala myndigheterna kan ge familjerna insatser i ett ännu tidigare skede. The aim of this thesis ”Now I’m worried, have you noticed anything?” is to study the approach of the day care centre teachers regarding concern for children in the Swedish speaking early childhood education in Jakobstad and Larsmo. The thesis is made on behalf of the Centre for Family Services (familjeservicecentralen) at The Department of Social Services and Health Care in the Jakobstad Region. The interest in this subject is based on the low amount of child protection notifications received from the early childhood education centres in the area.
The theory part of the thesis defines child protection and child protection notifications, early childhood education at the day care centres as well as The Anticipation Method for Taking up One’s Worries. Regarding the early childhood education, the child in its social context and the teacher’s role, are primarily defined.
The qualitative study has been carried out using interviews as a method at in total four day care centres in Jakobstad and Larsmo. Questions such as ‘at which point’ and ‘in what way’ the worry about a child is brought up with the parents, and how the co operation with the social authorities is experienced, have been used.
According to the teachers, it is important to create a co operation based on a mutual confidence between the teachers and the parents of the child. In a confidential relation, difficult issues are easier to take up and bring into discussion.
A close and confidential co operation between the early childhood education and the social authorities creates a synergy between both actors. As a result, the teachers are able to guide the children’s families even better whilst the social authorities can provide the families help at an even earlier stage.
I examensarbetets teoridel beskrivs barnskyddet och barnskyddsanmälningar, småbarnspedagogiken i daghemmen samt Ta upp oron metoden. Gällande småbarnspedagogiken behandlas främst barnet i sitt sociala sammanhang samt pedagogens roll.
Undersökningen i examensarbetet har gjorts kvalitativt med hjälp av intervjuer i totalt fyra daghem inom Jakobstad och Larsmo. Intervjuerna har behandlat frågor som i vilket skede samt på vilket sätt oron för ett barn tas upp med föräldrarna samt hur samarbetet med de sociala myndigheterna upplevs.
Enligt pedagogerna är det viktigt att skapa ett förtroendefullt samarbete mellan pedagogerna och barnets föräldrar. I en förtroendefull relation är det lättare att ta även svårare ärenden till tals.
Ett tätt och förtroendefullt samarbete mellan småbarnspedagogiken och de sociala myndigheterna ger synergi till båda parterna genom att pedagogerna kan vägleda barnens familjer ännu bättre samtidigt som de sociala myndigheterna kan ge familjerna insatser i ett ännu tidigare skede.
The theory part of the thesis defines child protection and child protection notifications, early childhood education at the day care centres as well as The Anticipation Method for Taking up One’s Worries. Regarding the early childhood education, the child in its social context and the teacher’s role, are primarily defined.
The qualitative study has been carried out using interviews as a method at in total four day care centres in Jakobstad and Larsmo. Questions such as ‘at which point’ and ‘in what way’ the worry about a child is brought up with the parents, and how the co operation with the social authorities is experienced, have been used.
According to the teachers, it is important to create a co operation based on a mutual confidence between the teachers and the parents of the child. In a confidential relation, difficult issues are easier to take up and bring into discussion.
A close and confidential co operation between the early childhood education and the social authorities creates a synergy between both actors. As a result, the teachers are able to guide the children’s families even better whilst the social authorities can provide the families help at an even earlier stage.