Measuring learning organisations : a case study
Ranta, Tommi (2018)
Ranta, Tommi
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265668
Tiivistelmä
The world is changing and getting more complex at an exponential rate. Organisations need to constantly learn and renew themselves in order to stay competitive. The purpose of this thesis was to clarify how learning occurs, identify the building blocks of a learning organisation, find out whether a learning organisation can be measured, and finally through these tools identify improvement areas in an organisation.
The theoretical framework of the thesis is that external environments, such as megatrends, customers and partners function as inputs to the learning organisation. The organisation constantly evaluates its actions through measurements, in order to renew itself and stay competitive. The successful renewal of a learning organisation leads to new customers and more challenging projects, which have a positive impact on the company’s result and work motivation.
The empirical part of the survey consisted of a learning organisation survey in an organisation and analysis of the results. The research questions were answered and improvement suggestions identified as a result from the survey. This thesis functions as an overview of the theories of the learning organisation and demonstrates how a learning organisation can be measured for improvement. Världen ändras och blir mer komplex i en exponentiell takt. Organisationer måste konstant lära och förnya sig för att hålla sig konkurrenskraftiga. Detta examensarbete ämnar klargöra hur lärande uppstår, vilka byggstenarna för en lärande organisation är, hur man mäter en lärande organisation, samt utifrån dessa identifiera utvecklingsmöjligheter i organisationen.
Den teoretiska referensramen hävdar att megatrender, kunder samt samarbetspartners agerar som input för en lärande organisation. Utifrån detta utvärderar och utvecklar sig en lärande organisation konstant. Framgång in denna strävan leder till nya kunder och mer utmanande projekt, vilket innebär ett ökat resultat för företaget samt bättre motivation bland arbetare.
Den empiriska delen av studien bestod av en enkät för utvärdering av en lärande organisation samt analys av resultaten. Examensarbetets forskningsfrågor blev besvarade och utvecklingsförslag identifierades hos företaget. Avhandlingen ger en teoriöversikt för lärande organisationer samt demonstrerar hur en lärande organisation kan mätas för att utveckla sig själv.
The theoretical framework of the thesis is that external environments, such as megatrends, customers and partners function as inputs to the learning organisation. The organisation constantly evaluates its actions through measurements, in order to renew itself and stay competitive. The successful renewal of a learning organisation leads to new customers and more challenging projects, which have a positive impact on the company’s result and work motivation.
The empirical part of the survey consisted of a learning organisation survey in an organisation and analysis of the results. The research questions were answered and improvement suggestions identified as a result from the survey. This thesis functions as an overview of the theories of the learning organisation and demonstrates how a learning organisation can be measured for improvement.
Den teoretiska referensramen hävdar att megatrender, kunder samt samarbetspartners agerar som input för en lärande organisation. Utifrån detta utvärderar och utvecklar sig en lärande organisation konstant. Framgång in denna strävan leder till nya kunder och mer utmanande projekt, vilket innebär ett ökat resultat för företaget samt bättre motivation bland arbetare.
Den empiriska delen av studien bestod av en enkät för utvärdering av en lärande organisation samt analys av resultaten. Examensarbetets forskningsfrågor blev besvarade och utvecklingsförslag identifierades hos företaget. Avhandlingen ger en teoriöversikt för lärande organisationer samt demonstrerar hur en lärande organisation kan mätas för att utveckla sig själv.