"Me tehtiin tää ihan ite" : Lasten osallisuus varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
Paakasuo, Noora (2018)
Paakasuo, Noora
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804295870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804295870
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli nostaa esille lasten osallisuuden merkitys oppimisympäristöjen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Tavoitteena oli selvittää, millaista hyötyä lasten osallisuudesta oppimisympäristöjen rakentajina on lapsille hyvinvoinnin näkökulmasta sekä miten lasten kanssa yhdessä suunniteltu oppimisympäristö voi rikastuttaa lasten leikkiä. Työn teoreettinen viitekehys koostui lasten osallisuudesta, kuulluksi ja nähdyksi tulemisesta varhaiskasvatuksessa sekä oppimisympäristöistä ja pedagogisesta dokumentoinnista. Tilaajana toimi Akaan kaupungin kaksi varhaiskasvatusyksikköä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Toiminnallinen osuus jakautui suunnittelu-, toteutus- ja arviointivaiheeseen. Suunnitteluvaiheessa, jossa tekijän fokus oli sosiaalisen oppimisympäristön tarkastelussa, lapset rakensivat ryhmänä pienoismallin sellaisesta oppimisympäristöstä, jossa haluaisivat toimia. Toteutusvaiheessa keskityttiin fyysiseen oppimisympäristöön ja oppimisympäristön rakentaminen liitettiin toimintaan. Arviointivaiheessa, jossa haluttiin korostaa psyykkisen oppimisympäristön merkitystä, lapset arvioivat rakentamaansa oppimisympäristöä muun muassa valokuvaamalla. Vaiheista syntyi näyttely, jossa oppimisympäristöt, lasten osallisuus ja prosessi tuotiin näkyväksi.
Johtopäätöksissä korostuu lasten oma tietoisuus osallisuudestaan. Esille tulee kaksi keskeistä näkökulmaa: lasten ilo osallisuuden kokemisesta sekä sosiaalisten suhteiden merkitys. Prosessin voidaan todeta vaikuttaneen positiivisesti lasten hyvinvointiin. Lapset olivat aidosti osallisina ja täten avoimempia oppimisympäristöille, jolloin myös toiminta oli monipuolisempaa ja rikastutti lasten leikkiä. Kasvattajilta projektimainen työskentely vaatii joustavuutta, mutta ennen kaikkea avointa mieltä ja otetta yhteistoiminnallisuuteen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Toiminnallinen osuus jakautui suunnittelu-, toteutus- ja arviointivaiheeseen. Suunnitteluvaiheessa, jossa tekijän fokus oli sosiaalisen oppimisympäristön tarkastelussa, lapset rakensivat ryhmänä pienoismallin sellaisesta oppimisympäristöstä, jossa haluaisivat toimia. Toteutusvaiheessa keskityttiin fyysiseen oppimisympäristöön ja oppimisympäristön rakentaminen liitettiin toimintaan. Arviointivaiheessa, jossa haluttiin korostaa psyykkisen oppimisympäristön merkitystä, lapset arvioivat rakentamaansa oppimisympäristöä muun muassa valokuvaamalla. Vaiheista syntyi näyttely, jossa oppimisympäristöt, lasten osallisuus ja prosessi tuotiin näkyväksi.
Johtopäätöksissä korostuu lasten oma tietoisuus osallisuudestaan. Esille tulee kaksi keskeistä näkökulmaa: lasten ilo osallisuuden kokemisesta sekä sosiaalisten suhteiden merkitys. Prosessin voidaan todeta vaikuttaneen positiivisesti lasten hyvinvointiin. Lapset olivat aidosti osallisina ja täten avoimempia oppimisympäristöille, jolloin myös toiminta oli monipuolisempaa ja rikastutti lasten leikkiä. Kasvattajilta projektimainen työskentely vaatii joustavuutta, mutta ennen kaikkea avointa mieltä ja otetta yhteistoiminnallisuuteen.