Jämförelse av traditionell och blended learning av återupplivning – fördelar och nackdelar
Parviainen, Susanna (2018)
Parviainen, Susanna
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804285816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804285816
Tiivistelmä
Hälsovårdspersonal utbildas traditionellt inom återupplivning med klassrumsbaserade kurser. Ett nyare sätt för utbildningen är en kombination av nätbaserad- och klassrumsbaserad kurs, dvs. blended learning. Detta examensarbete gjordes som ett beställningsarbete för Yrkeshögskolan Arcada. Syftet med examensarbetet var att granska ifall blended learning är användbar och resultatrik vid utbildning och fortbildning av återupplivning. Artiklar som jämförde traditionella instruktörledda kurser med kurser, som använde sig av blended learning, sammanställdes och analyserades. I arbetet kartlades också hurdana fördelar och nackdelar det finns med återupplivningsutbildning, där blended learning används. Frågeställningarna i arbetet var: 1) Är blended learning användbar vid utbildning och fortbildning av återupplivning? 2) Vilka fördelar och nackdelar har blended learning vid utbildning av återupplivning? Studien gjordes som en litteraturstudie av vetenskapliga empiriska studier. Sammanlagt nio vetenskapliga artiklar inkluderades i studien. Materialet analyserades med induktiv litteraturanalys. Resultaten visade att de datorbaserade kurserna, alltså kurserna som använt sig av blended learning, var lika bra som de traditionella instruktörledda kurserna, på att lära deltagarna både kunskaper och färdigheter inom återupplivning. Största fördelen med blended learning var att den möjliggjorde både tids- och kostnadsbesparingar. En annan fördel, som kom fram var att blended learning möjliggjorde ett självständigt arbetssätt. Nackdelarna med blended learning var framför allt tekniska problem samt det att kurser utan instruktör inte passar som inlärningssätt åt alla personligheter. Sammanfattningsvis kan datorbaserade kurser vara ett bra alternativ för instruktörledda kurser inom återupplivning. Det kunde vara aktuellt med forskning på hur effektivt olika simuleringsmetoder lär hälsovårdspersonal återupplivningsfärdigheter. Forskning kring praktiska resultaten av återupplivningsutbildningarna finns det också behov av, eftersom målet med återupplivningskurser är att utbilda hälsovårdspersonal att utföra kvalitetsmässig bra återupplivning i praktiken. Healthcare professionals are traditionally taught in cardiopulmonary resuscitation using a classroom lecture approach. A newer method of education is a combination of electronic learning and face-to-face instructor training, better known as blended learning. This study was a commission work for Arcada. The aim of this study was to review if blended learning is useful and successful in education and continuing education of resuscitation. Articles that compared traditional instructor-led courses with courses that used a blended approach, were summarized and analysed. In the study advantages and disadvantages of using blended learning in resuscitation training were also identified. The questions in this thesis were: 1) Is blended learning useful in education and continuing education of resuscitation? 2) Which advantages and disadvantages does blended learning have in resuscitation training? The study was performed with literature review, consisting of scientific articles. A total of nine articles were involved in the study. The material was analysed with the help of inductive literature analysis. The results showed that computer-based courses, that is the courses that used blended learning, were as good as traditional instructor-led courses at teaching the participants both knowledge and skills in cardiopulmonary resuscitation. The biggest advantage of the blended approach was that it might enable reductions in both costs and time. Another advantage of blended learning was that it permitted a more self-directed approach of the education. The disadvantages with blended learning were technical problems and a blended approach to cardiopulmonary resuscitation training may not suit all learning styles. In summary, computer-based courses can be good alternatives for instructor-led courses in resuscitation training. Research on how effectively different simulation methods teach healthcare professionals resuscitation skills could be relevant. Research on the practical results of resuscitation training is also needed, as the goal of resuscitation courses is to train healthcare professionals to perform effective cardiopulmonary resuscitation in practice.