dc.contributor.author | Manninen, Minna | |
dc.contributor.author | Hämäläinen, Noora | |
dc.date.accessioned | 2018-05-02T05:33:15Z | |
dc.date.available | 2018-05-02T05:33:15Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201804305902 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/144301 | |
dc.description.abstract | Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää käyttäjien kokemuksia osallisuuden ja yhteisöllisyyden toteutumisesta Kumppanuustalo Viikarissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös selvittää verkostoitumisen toteutumista sekä Viikarin tarjoaman digiavun saavutettavuutta. Tutkimuksella tavoiteltiin tietoja Kumppanuustalo Viikarin toiminnan kehittymisen kannalta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisesti Webropol-kyselyn avulla. Kvantitatiivisen tutkimuksen aineisto kasattiin pääosin strukturoitujen kysymysten avulla, minkä jälkeen aineisto analysoitiin keskiarvoja ja suoria jakaumia käyttäen. Kysely lähetettiin noin 200:n Kumppanuustalo Viikarin asiakasrekisterissä olevan henkilön sähköpostiin sekä julkaistiin Kumppanuustalon Facebook- sivuilla. Vastauksia kyselyyn saatiin 100 kappaletta.
Tulosten perusteella voidaan todeta käyttäjien olevan melko hyvin tietoisia Kumppanuustalolla järjestettävistä osallisuutta ja yhteisöllisyyttä kasvattavista tapahtumista, mutta osallistumisprosentti näissä on vielä harmittavan alhainen. Voidaan kuitenkin nähdä Kumppanuustalo Viikarin käyttäjiltä löytyvän jonkin verran kiinnostusta osallisuuden sekä yhteisöllisyyden kehittämiseksi.
Työtä laajojen verkostojen mukana tuomien hyötyjen esille nostamiseksi tulee jatkaa. Myös tietoisuutta digiavun monipuolisuudesta ja saatavuudesta voidaan lisätä. Digiapua käyttäneet arvioivat saaneensa palvelun asteikolla 1-5 keskiarvoltaan 4,13 arvoiseksi, joten tilanteessa tarpeen ja tarjonnan voitiin nähdä kohdanneen toisensa.
Suomen hallitus sekä Euroopan unioni ovat nostaneet osallisuuden edistämisen osaksi köyhyyden torjumista sekä syrjäytymisen ehkäisyä. Kumppanuustalo Viikarin toiminta ajaa näitä tavoitteita. Tutkimuksen tilaaja voi hyödyntää tutkimuksesta saatua tietoa tulevaisuuden Kumppanuustaloa suunniteltaessa. Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä kasvattavien tapahtumien järjestäminen on helpompaa, kun käyttäjien ääni on saatu kuuluville. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of this thesis is to investigate how the users experience involvement and communality in Viikari Community Center. Also, one of the objective was to definde how well Viikari has done networking and of digital helps accessibility. Thesis’s main purpose was to gather information of Viikari Community Center development.
The material of the study was mainly collected electronically via a Webropol survey. The material of quantitative research was collected mainly through structured questions, after which the material was analyzed with averages and statistic. The survey was sent to approximately 200 individuals from Viikari Community Center customer register through email and posted to Viikari’s Facebook page. The survey get 100 replies.
The answers show that the users are quite familiar with Viikari Community Center organized involvement and communality events, but the participation percentage was low. However, the results also show that the users are interested to develop Viikari’s involvement and communality.
The work with large networks should be continued. Also, knowledge of digital assistance benefits and availability could be advertised more. The users of digital help had graded the service on scale of 1-5 and gave it the average grade of 4.13. Under these circumstances, it was shown that the demand and supply for digital assistance are in balance.
The Finnish government and European Union have lift involvements of advancing part of their prevention program poverty and exclusion. Viikari Community Center operation works toward these goals. The commissioner of this thesis can use the information from the survey planning the future at community center. Once the users’ opinions have been noticed, it will be easier to organize events that support and increase involvement and communality. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Käyttäjien kokemuksia osallisuuden ja yhteisöllisyyden toteutumisesta Kumppanuustalo Viikarissa | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/121462 | |
dc.organization | Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | Kumppanuustalo | |
dc.subject.keyword | osallisuus | |
dc.subject.keyword | yhteisöllisyys | |
dc.subject.keyword | verkostoituminen | |
dc.subject.keyword | digitaidot | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences| | |
dc.subject.discipline | Sosionomikoulutus | |