Itämeren suojelu meriliikenteen aiheuttamilta käyttöpaineilta kansainvälisin sopimuksin : Selvitys varustamoiden vaihtoehdoista sopimusten täyttämiseksi ja kiinnostuksesta vihreään logistiikkaan
Ollikainen, Helmi; Järvensivu, Anna (2018)
Ollikainen, Helmi
Järvensivu, Anna
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275777
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli selvittää, millaisilla kansainvälisillä sopimuksilla Itämerta suojellaan ja miten varustamot vastaavat näihin vaatimuksiin. Tutkimuksessa haluttiin selvittää myös varustamoiden kiinnostusta vihreämpään logistiikkaan sekä heidän suhtautumistaan meriliikenteeseen kohdistuviin säädöksiin. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään Itämerta, meriliikenteen aiheuttamia käyttöpaineita ja kansainvälisiä sopimuksia, joilla Itämerta suojellaan. Työ toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna kvalitatiivisen tutkimuksen keinoja käyttäen. Haastattelulomakkeet lähettiin varustamoille sähköpostitse.
Tässä työssä käsitellään Itämerta, meriliikenteen aiheuttamia käyttöpaineita sekä kansainvälisiä sopimuksia, jotka liittyvät painolastivesiin, rikki- ja typpidirektiiviin, kasvihuonekaasuihin, laivojen jätevesiin ja vedenalaiseen meluun. Työn perusteella lukija saa käsityksen, miten Itämerta suojellaan kansainvälisen lainsäädännön avulla ja miten tämä vaikuttaa varustamoiden toimintaan. Työssä selvitettiin konkreettisia keinoja, joilla varustamot voivat vastata kansainvälisiin määräyksiin. Haastatteluosuudessa saatiin selville, millä eri tavoin varustamot vastaavat määräyksiin ja miten he suhtautuvat vihreään logistiikkaan.
Haastattelun kautta saadut tulokset erosivat paljon toisistaan. Varustamoilla on käytössä erilaisia tekniikoita ja polttoaineita päästöjen vähentämiseksi ja määräysten täyttämiseksi. Osa varustamoista on jo huomioinut toiminnassaan myöhemmin voimaan tulevia määräyksiä. Haastateltuja varustamoja yhdistää kiinnostus vihreään logistiikkaan. Vihreä logistiikka nähdään kannattavana liiketoimintana polttoaineen käytön vähentämisen kautta. Vihreän imagon nähdään tuovan lisää asiakkaita. Asiakkaat eivät kuitenkaan ole valmiita maksamaan lisää ympäristöystävällisyydestä.
Johtopäätelmänä voidaan todeta, että on olemassa monia eri vaihtoehtoja, miten määräykset voidaan täyttää. Jokainen varustamo valitsee omille aluksilleen sopivimmat ratkaisut. On huomioitavaa, että valintoihin vaikuttaa esimerkiksi alusten ikä, koko ja kiinnostus ympäristöystävällisempiin vaihtoehtoihin. Tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää, mutta niitä voidaan käyttää esimerkkinä, miten ympäristöasiat voidaan hoitaa. Tutkimuksen kautta saa laajan käsityksen, millä eri tavoilla varustamot voivat vastata kansainvälisiin säädöksiin ja mitkä ovat eri vaihtoehtojen vaikutukset Itämereen.
Tässä työssä käsitellään Itämerta, meriliikenteen aiheuttamia käyttöpaineita sekä kansainvälisiä sopimuksia, jotka liittyvät painolastivesiin, rikki- ja typpidirektiiviin, kasvihuonekaasuihin, laivojen jätevesiin ja vedenalaiseen meluun. Työn perusteella lukija saa käsityksen, miten Itämerta suojellaan kansainvälisen lainsäädännön avulla ja miten tämä vaikuttaa varustamoiden toimintaan. Työssä selvitettiin konkreettisia keinoja, joilla varustamot voivat vastata kansainvälisiin määräyksiin. Haastatteluosuudessa saatiin selville, millä eri tavoin varustamot vastaavat määräyksiin ja miten he suhtautuvat vihreään logistiikkaan.
Haastattelun kautta saadut tulokset erosivat paljon toisistaan. Varustamoilla on käytössä erilaisia tekniikoita ja polttoaineita päästöjen vähentämiseksi ja määräysten täyttämiseksi. Osa varustamoista on jo huomioinut toiminnassaan myöhemmin voimaan tulevia määräyksiä. Haastateltuja varustamoja yhdistää kiinnostus vihreään logistiikkaan. Vihreä logistiikka nähdään kannattavana liiketoimintana polttoaineen käytön vähentämisen kautta. Vihreän imagon nähdään tuovan lisää asiakkaita. Asiakkaat eivät kuitenkaan ole valmiita maksamaan lisää ympäristöystävällisyydestä.
Johtopäätelmänä voidaan todeta, että on olemassa monia eri vaihtoehtoja, miten määräykset voidaan täyttää. Jokainen varustamo valitsee omille aluksilleen sopivimmat ratkaisut. On huomioitavaa, että valintoihin vaikuttaa esimerkiksi alusten ikä, koko ja kiinnostus ympäristöystävällisempiin vaihtoehtoihin. Tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää, mutta niitä voidaan käyttää esimerkkinä, miten ympäristöasiat voidaan hoitaa. Tutkimuksen kautta saa laajan käsityksen, millä eri tavoilla varustamot voivat vastata kansainvälisiin säädöksiin ja mitkä ovat eri vaihtoehtojen vaikutukset Itämereen.