Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Instagram-markkinointi kuluttajan näkökulmasta

Laine, Amanda (2018)

 
Avaa tiedosto
Laine_Amanda.pdf (2.690Mt)
Lataukset: 


Laine, Amanda
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026148
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Instagram-markkinointi suomalaisen kuluttajan näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista on hyvä Instagram- markkinointi kuluttajan näkökulmasta, millaisiin asioihin kuluttajat kiinnittävät huomiota yritysten tai brändien Instagram-tileissä ja -käyttäytymisessä, ja millainen Instagram- markkinointi puree kuluttajaan aktiivisesti aikaa sosiaalisessa mediassa viettävän nuoren aikuisen näkökulmasta. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisin keinoin yritys voi vaikuttaa kuluttajan mahdolliseen ostopäätökseen Instagram-käyttäytymisellään. Työn näkökulmaksi valikoitui kuluttajanäkökulma osittain siitä syystä, että tämä opinnäytetyö toteutettiin ilman toimeksiantajayritystä. Näkökulman valintaan vaikutti myös sen mielenkiintoisuus sekä se, ettei kyseisestä aiheesta ja näkökulmasta löytynyt vielä aiempia opinnäytetyötutkimuksia.

Opinnäytetyön tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen, sillä laadullisessa tutkimuksessa ilmiöstä, tässä tapauksessa Instagram-markkinoinnista, on mahdollista saada syvällisempää tietoa kuin määrällisessä eli kvantitatiivisessa tutkimuksessa, joten se soveltuu tähän työhön määrällistä tutkimusta paremmin. Tutkimusaineiston kerääminen toteutettiin teemahaastatteluiden avulla, joita varten haastateltiin 10 aktiivisesti Instagramia käyttävää 20–30-vuotiasta nuorta aikuista.

Instagram on sosiaalisen median maksuton kuvienjakopalvelu, joka on saavuttanut valtavan suosion viimeisen kahdeksan vuoden aikana, jolloin se on ollut olemassa. Instagram perustettiin 6. lokakuuta vuonna 2010, jolloin palveluun rekisteröityi jo ensimmäisen tunnin aikana tuhansia käyttäjiä. Tänä päivänä Instagram on yksi suosituimmista sosiaalisen median kanavista ja sillä on yli 800 miljoonaa käyttäjää ympäri maailmaa. Instagram on tänä päivänä merkittävä markkinointikanava monille yrityksille, joiden on Instagramin avulla mahdollista luoda visuaalisesti ainutlaatuisia ja vaikuttavia kokemuksia tuotteidensa ja palveluidensa ympärille. Instagram perustuu ennen kaikkia visuaalisiin kokemuksiin, joten Instagramissa toimiessaan yrityksen tulisi panostaa erityisesti julkaisemaan visuaalisesti näyttävää ja tunteita herättävää sisältöä.

Tutkimuksessa selvisi, että haastatellut kuluttajat toivovat näkevänsä Instagramissa yrityksen tai brändin imagolle ominaista ja tyypillistä sisältöä, joka erottuu massasta. Tutkimustulosten mukaan onnistuneeseen Instagram-markkinointiin kuuluu aktiivinen julkaiseminen, julkaisujen laadukkuus sekä yhtenäinen ja mietitty Instagram-tilin ilme. Yritys ei saa kuitenkaan julkaista sisältöä Instagramissa liian aktiivisesti, sillä se alkaa pidemmän päälle ärsyttää seuraajia, jolloin seuraajat saattavat kaikota. Tutkimuksen mukaan yritykset voivat Instagram-julkaisuillaan ja käyttäytymisellään vaikuttaa kuluttajan ostopäätökseen, vaikka kuluttaja ei sitä välttämättä itse tiedostaisi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste