Asiakaspalautekysely Kotkan mielenterveys- ja päihdepalveluissa
Siitonen, Natalia; Ylä-Kujala, Petri (2018)
Siitonen, Natalia
Ylä-Kujala, Petri
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026189
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää palautekyselyn avulla asiakastyytyväi-syyttä Kotkan kaupungin mielenterveys- ja päihdepalveluiden yksiköissä. Tutkimukseen osallistui viisi Kotkan alueella toimivaa yksikköä.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin palveluiden saatavuuteen, vuorovaikutuksellisuuteen, asiakkaiden osallisuuteen ja tiedonsaantiin liittyviä kysymyksiä. Tutkimus oli ajankohtainen Kotkan kaupungin siirrettyä suurimman osan päihdepalveluista omaksi tuotannokseen vuosina 2016 - 2017 entisten ostopalveluiden sijaan. Muutos tapahtui varsin nopealla aikataululla.
Kysely toteutettiin syyskuussa 2017 kaikissa Kotkan mielenterveys- ja päihdetyön yksiköissä määrällisenä kyselytutkimuksena. Kyselyn pohjana toimi Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen Palveluvaaka- sivustolla oleva 11-kohtainen kyselykaavake, jota muokattiin yhdessä tilaajan kanssa tarpeeseen sopivammaksi. Kyselyssä oli käytössä paperikaavake, joka täytettiin käynnin yhteydessä ja palautettiin yksiköissä sijainneisiin palautuslaatikoihin. Vastaaminen tapahtui anonyymisti, eikä kaavakkeisiin merkitty tunnistetietoja vastaajasta.
Vastauksia kertyi 143 kappaletta ja vastaukset syötettiin Kotkan kaupungin avaamaan linkkiin, josta saatiin kooste kyselystä Excel-muodossa. Saadusta koosteesta tehtiin yksikökökohtainen ja kokonaisanalyysi tuloksista.
Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta asiakkaiden olevan tyytyväisiä saamiinsa palveluihin. Asiakkaat olivat kokeneet vastausten perusteella yhteistyön henkilökunnan kanssa toimivaksi. Omahoitajuus koettiin tärkeänä ja toimivana muotona mielenterveys- ja päihdepalveluissa. Kehitettävinä kohteina nousivat esiin palveluiden ja hoitosuhteiden pysyvyyden varmistaminen ja tilanteen vakauttaminen palveluissa. Ehdotuksemme jatko-tutkimusten osalta on seurata tehtyjen muutosten vaikutusta asiakastyytyväisyyteen. Vas-taava kysely olisi hyvä toteuttaa vuosittain.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin palveluiden saatavuuteen, vuorovaikutuksellisuuteen, asiakkaiden osallisuuteen ja tiedonsaantiin liittyviä kysymyksiä. Tutkimus oli ajankohtainen Kotkan kaupungin siirrettyä suurimman osan päihdepalveluista omaksi tuotannokseen vuosina 2016 - 2017 entisten ostopalveluiden sijaan. Muutos tapahtui varsin nopealla aikataululla.
Kysely toteutettiin syyskuussa 2017 kaikissa Kotkan mielenterveys- ja päihdetyön yksiköissä määrällisenä kyselytutkimuksena. Kyselyn pohjana toimi Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen Palveluvaaka- sivustolla oleva 11-kohtainen kyselykaavake, jota muokattiin yhdessä tilaajan kanssa tarpeeseen sopivammaksi. Kyselyssä oli käytössä paperikaavake, joka täytettiin käynnin yhteydessä ja palautettiin yksiköissä sijainneisiin palautuslaatikoihin. Vastaaminen tapahtui anonyymisti, eikä kaavakkeisiin merkitty tunnistetietoja vastaajasta.
Vastauksia kertyi 143 kappaletta ja vastaukset syötettiin Kotkan kaupungin avaamaan linkkiin, josta saatiin kooste kyselystä Excel-muodossa. Saadusta koosteesta tehtiin yksikökökohtainen ja kokonaisanalyysi tuloksista.
Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta asiakkaiden olevan tyytyväisiä saamiinsa palveluihin. Asiakkaat olivat kokeneet vastausten perusteella yhteistyön henkilökunnan kanssa toimivaksi. Omahoitajuus koettiin tärkeänä ja toimivana muotona mielenterveys- ja päihdepalveluissa. Kehitettävinä kohteina nousivat esiin palveluiden ja hoitosuhteiden pysyvyyden varmistaminen ja tilanteen vakauttaminen palveluissa. Ehdotuksemme jatko-tutkimusten osalta on seurata tehtyjen muutosten vaikutusta asiakastyytyväisyyteen. Vas-taava kysely olisi hyvä toteuttaa vuosittain.