Muutosviestintä yrityksen sisäisessä muutoksessa
Eloranta, Minna (2018)
Eloranta, Minna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026203
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty yritykselle Rovio Entertainment Oyj. Opinnäytetyö on produktityyppinen ja käsittelee muutosviestintää yrityksen sisäisessä viestinnässä. Produktiosuus työstä on muutosviestintäsuunnitelma yrityksen sisäiselle työntekijöiden kehitystä ja suorittamista mittaavalle prosessille.
Opinnäytetyö käsittelee muutosviestintää, asenteiden muutosta luovassa organisaatiossa, mielipidejohtajien tärkeyttä ja osuutta muutoksen onnistumisessa sekä viestinnän haasteita muutosprojektissa. Opinnäytetyö on rajattu sisäisen muutosviestinnän ympärille. Pois on rajattu mm. käsitteet muutosjohtaminen, motivaatio ja muutosvastarinta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa avataan keskeisiä teorioita, kuten organisaatiokulttuuri, muutos, muutosviestintä ja sisäinen viestintä, sekä käsitellään muutoksen ja viestinnän viitekehyksiä, syvennytään muutosviestinnän suunnittelun teoriaan ja tarkastellaan mitkä osa-alueet ovat muutoksen viestimisessä olennaisia. Teoriaosuudessa avataan myös muutoksen mittaamisen ja arvioinnin teoriaa.
Produktin tavoite on antaa viestinnällistä tukea ja ohjeistusta pääasiassa projektin muille pääsidosryhmille, kuten henkilöstöosastolle ja mielipidejohtajille, mutta myös koko työyhteisölle. Viestintäsuunnitelma toimii ohjeistuksena myös tulevaisuudessa. Muutosviestintäsuunnitelman tarkoitus on tuottaa ymmärrystä ja konkreettisia keinoja onnistuneelle muutosviestinnälle, tunnistaa mitkä viestinnälliset keinot auttavat muutoksen onnistuneeseen läpiviemiseen, ja mitä asioita kannattaa ottaa huomioon muutoksesta viestimisessä. Muutosviestintäsuunnitelmassa on listattu myös tärkeimmät projektin aikataululliset virstanpylväät ja olennaiset viestintäkanavat ja keinot.
Teoriaosuus koostuu yleisimmistä alan teorialähteistä. Opinnäytetyöhön haastateltiin kolmea (3) viestintäalan ammattilaista. Haastatteluiden aiheena oli muutosviestintäkanavat, suunnittelu, mittaaminen ja, miten onnistutaan sisäisessä muutosviestinnässä. Produkti osuus työstettiin osaksi yrityksen muutostyöryhmän työkaluna muutoksen läpiviemiseksi.
Opinnäytetyö käsittelee muutosviestintää, asenteiden muutosta luovassa organisaatiossa, mielipidejohtajien tärkeyttä ja osuutta muutoksen onnistumisessa sekä viestinnän haasteita muutosprojektissa. Opinnäytetyö on rajattu sisäisen muutosviestinnän ympärille. Pois on rajattu mm. käsitteet muutosjohtaminen, motivaatio ja muutosvastarinta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa avataan keskeisiä teorioita, kuten organisaatiokulttuuri, muutos, muutosviestintä ja sisäinen viestintä, sekä käsitellään muutoksen ja viestinnän viitekehyksiä, syvennytään muutosviestinnän suunnittelun teoriaan ja tarkastellaan mitkä osa-alueet ovat muutoksen viestimisessä olennaisia. Teoriaosuudessa avataan myös muutoksen mittaamisen ja arvioinnin teoriaa.
Produktin tavoite on antaa viestinnällistä tukea ja ohjeistusta pääasiassa projektin muille pääsidosryhmille, kuten henkilöstöosastolle ja mielipidejohtajille, mutta myös koko työyhteisölle. Viestintäsuunnitelma toimii ohjeistuksena myös tulevaisuudessa. Muutosviestintäsuunnitelman tarkoitus on tuottaa ymmärrystä ja konkreettisia keinoja onnistuneelle muutosviestinnälle, tunnistaa mitkä viestinnälliset keinot auttavat muutoksen onnistuneeseen läpiviemiseen, ja mitä asioita kannattaa ottaa huomioon muutoksesta viestimisessä. Muutosviestintäsuunnitelmassa on listattu myös tärkeimmät projektin aikataululliset virstanpylväät ja olennaiset viestintäkanavat ja keinot.
Teoriaosuus koostuu yleisimmistä alan teorialähteistä. Opinnäytetyöhön haastateltiin kolmea (3) viestintäalan ammattilaista. Haastatteluiden aiheena oli muutosviestintäkanavat, suunnittelu, mittaaminen ja, miten onnistutaan sisäisessä muutosviestinnässä. Produkti osuus työstettiin osaksi yrityksen muutostyöryhmän työkaluna muutoksen läpiviemiseksi.