Restonomiopiskelijoiden mielipiteet Helsinki-Vantaan lentoaseman sijoituksen parantamiseksi World Airport -kyselyssä
Hiltunen, Nea (2018)
Hiltunen, Nea
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026223
Tiivistelmä
Lentoasemalla tarkoitetaan aluetta, jonne ilmailuliikenne ohjataan pysyvästi ja johon ilmailualusten laskut ja nousut ovat suunniteltu. Lentoasema on maahan saapuvan matkustajan ensimmäinen kosketus kohteeseen ja se määrittää matkustajan ensivaikutelman kyseisestä maasta. Finavia on vastuussa 21 Suomen lentoasemasta ja heidän liiketoiminnan ydin on eritoten lentoasemien operointi. Finavian asiakkaisiin lukeutuvat lentomatkustajat, lentoasemien palvelujen tarjoajat ja lentoyhtiöt. Vuonna 2013 Finavia aloitti 900 miljoonan euron investoinnin Helsinki-Vantaan lentoaseman kehittämistä varten. Kyseessä on kehitysohjelma, jonka tavoitteena on vahvistaa Helsinki-Vantaan lentoaseman kilpailukykyä ja asemaa kansainvälisessä kilpailussa.
Osa matkustajista viettää matkustamisen aikana enemmän aikaa lentoasemalla kuin itse lennolla. Tämän vuoksi lentoasemat ovat isossa roolissa matkailussa. Vuosittain suoritetaan monia erilaisia kyselyjä, joiden avulla pyritään selvittämään matkustajien kokemuksia lentoasemista ja sitä kautta palkitsemaan onnistuneita lentoasemia. Skytrax tuottaa vuosittain maailman parhaan lentoaseman kyselyn nimeltään World Airport – kysely. Heidän kyselyt tunnetaan ilmailualan Oscareina. Kyselyjen kautta käy ilmi, että matkustajien kokemukset ja mielipiteet ovat isossa osassa matkailualalla. Tämän takia matkustajien viihtyvyyteen ja mielipiteisiin kiinnitetään yhä enemmän huomiota. Palvelumuotoilun avulla on mahdollista kiinnittää huomiota asiakkaiden tarpeisiin. Palvelumuotoilu on prosessi, joka alkaa asiakkaista ja heidän toiveiden, unelmien ja tarpeiden ymmärtämisestä.
Osana opinnäytetyöprosessia suoritettiin määrällinen kyselytutkimus. Tutkimuksen päätavoitteena oli saada Haaga-Helian restonomiopiskelijoiden mielipiteet miten Helsinki Vantaan lentoasemaa voitaisiin kehittää. Alatavoitteina selvitettiin mitkä asiat vaikuttavat toimivuuteen ja mitä palveluita lentoasemalta odotetaan. Finavia voi tuloksien pohjalta jatkaa Helsinki-Vantaan lentoaseman kehittämistä ja haluttu lopputulos näkyisi vuoden 2025 Skytraxin World Airport -kyselyn sijoituksessa kymmenen parhaan lentoaseman joukossa.
Kysely suoritettiin sähköisesti viikoilla 10 ja 11. Kyselyyn vastasi 58 opiskelijaa, joista 29 % työskenteli ilmailualalla. Vastaajista 98 % koki Helsinki-Vantaan lentoaseman sujuvaksi, mutta vain 57 % koki lentoasemalla vierailun rentouttaneen heitä. Palveluissa kaivattiin laajempaa valikoimaa ruokailupuolella ja edullisempia hintoja. Myös personoidut ateriapaketit nousivat esille uutena ideana. Lentoasemalle ehdotettiin myös kehitettäväksi rauhallisia sisäpuutarhoja. Tulokset osoittivat, että lentoaseman toimivuuteen kaivattiin eritoten jonojen poistumista turva- ja passintarkastuksissa. Lähtöselvityksen toivottiin toimivan myös sujuvammin.
Osa matkustajista viettää matkustamisen aikana enemmän aikaa lentoasemalla kuin itse lennolla. Tämän vuoksi lentoasemat ovat isossa roolissa matkailussa. Vuosittain suoritetaan monia erilaisia kyselyjä, joiden avulla pyritään selvittämään matkustajien kokemuksia lentoasemista ja sitä kautta palkitsemaan onnistuneita lentoasemia. Skytrax tuottaa vuosittain maailman parhaan lentoaseman kyselyn nimeltään World Airport – kysely. Heidän kyselyt tunnetaan ilmailualan Oscareina. Kyselyjen kautta käy ilmi, että matkustajien kokemukset ja mielipiteet ovat isossa osassa matkailualalla. Tämän takia matkustajien viihtyvyyteen ja mielipiteisiin kiinnitetään yhä enemmän huomiota. Palvelumuotoilun avulla on mahdollista kiinnittää huomiota asiakkaiden tarpeisiin. Palvelumuotoilu on prosessi, joka alkaa asiakkaista ja heidän toiveiden, unelmien ja tarpeiden ymmärtämisestä.
Osana opinnäytetyöprosessia suoritettiin määrällinen kyselytutkimus. Tutkimuksen päätavoitteena oli saada Haaga-Helian restonomiopiskelijoiden mielipiteet miten Helsinki Vantaan lentoasemaa voitaisiin kehittää. Alatavoitteina selvitettiin mitkä asiat vaikuttavat toimivuuteen ja mitä palveluita lentoasemalta odotetaan. Finavia voi tuloksien pohjalta jatkaa Helsinki-Vantaan lentoaseman kehittämistä ja haluttu lopputulos näkyisi vuoden 2025 Skytraxin World Airport -kyselyn sijoituksessa kymmenen parhaan lentoaseman joukossa.
Kysely suoritettiin sähköisesti viikoilla 10 ja 11. Kyselyyn vastasi 58 opiskelijaa, joista 29 % työskenteli ilmailualalla. Vastaajista 98 % koki Helsinki-Vantaan lentoaseman sujuvaksi, mutta vain 57 % koki lentoasemalla vierailun rentouttaneen heitä. Palveluissa kaivattiin laajempaa valikoimaa ruokailupuolella ja edullisempia hintoja. Myös personoidut ateriapaketit nousivat esille uutena ideana. Lentoasemalle ehdotettiin myös kehitettäväksi rauhallisia sisäpuutarhoja. Tulokset osoittivat, että lentoaseman toimivuuteen kaivattiin eritoten jonojen poistumista turva- ja passintarkastuksissa. Lähtöselvityksen toivottiin toimivan myös sujuvammin.