dc.contributor.author | Heinonen, Mervi | |
dc.date.accessioned | 2018-05-03T09:41:53Z | |
dc.date.available | 2018-05-03T09:41:53Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201804275789 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/144542 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää henkilökunnan kokemuksia ja näkemyksiä päiväkodissa tapahtuvasta lasten välisestä kiusaamisesta. Tavoitteena oli kerätä tietoa kiusaamisesta päiväkodissa – millaisia puuttumisen ja ennaltaehkäisyn keinoja on käytettävissä. Päiväkodeissa voi olla suuria eroja siinä, miten työntekijät käsittävät kiusaamisen varhaiskasvatuksessa. Mikäli kiusaamiseen ei puututa - lasta voidaan kiusata päiväkodista asti aina yläkouluun saakka lapsen kehitystä vahingoittavin seurauksin.
Käytin opinnäytetyössäni laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineistonkeruumenetelmänä teemahaastattelua. Järjestin haastattelut ryhmähaastattelun muodossa kahtena eri päivänä yhdessä Espoon kaupungin päiväkodissa. Ensimmäiseen haastatteluun osallistui kaksi lastentarhanopettajaa, ja toiseen haastatteluun osallistui yksi lastenhoitaja ja kaksi lastentarhanopettajaa. Lisäksi haastattelin varhaiskasvatuksen erityisopettajaa.
Haastattelujen perusteella voidaan todeta, että kiusaamista tapahtuu päiväkodissa. Päiväkodin työntekijöillä oli erilaisia näkemyksiä siitä - tapahtuuko kiusaamista tällä hetkellä. Henkilökunta käsitti kiusaamisen fyysisenä, psyykkisenä ja sanallisena toimintana. Menetelmiä kiusaamisen puuttumiseen ja ennaltaehkäisyyn oli käytössä. Ilmiön havaitsemista pidettiin haastavana. Haastateltavat kokivat kiusaamiseen puuttumisen välttämättömäksi ja osaksi heidän eettisiä arvoja.
Kiusaamisen piirteitä tunnistettiin, moni kuvaili kiusaamista systemaattiseksi toiminnaksi. Puuttumisen menetelminä tavallisimpia olivat suora puuttuminen, keskustelu ja anteeksipyyntö. Sosiaalisten ja emotionaalisten taitojen harjoittelua, ryhmän yhteisiä sääntöjä, luovia menetelmiä, pienryhmä toimintaa, aikuisen läsnäoloa ja lasten säännöllistä havainnointia pidettiin tärkeinä kiusaamisen ennaltaehkäisyssä. Myös lasten osallisuus ja vanhempien kanssa tehtävä kasvatusyhteistyö koettiin tärkeiksi kiusaamisen ehkäisyn lähtökohdiksi. Henkilökunta toivoi varhaiskasvatukseen lisää resursseja ja lisäkoulutusta. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of my thesis was to find out the experiences and the views on the staff of the bullying between the children. The goal was to get information about the bullying in the kindergarten –how does the intervention take place and what kind of methods are used in the prevention. In the kindergarten, there can be big differences in how the employees understand bullying. The child can be bullied all the way from the kindergarten up to the junior high school if bullying will not be noticed or no intervention takes place resulting in the most serious consequences for the child's development.
In my thesis I have used a qualitative research method, as a collection method I used theme interviews. I arranged the interviews in the two different days in the form of the group interview in one kindergarten of the town of Espoo. The first interview was attended by two kindergarten teachers and the second was attended two kindergarten teacher and one nanny. Furthermore, I interviewed the special teacher of the early childhood education.
Based on the interviews I can say that the bullying is taking place in the kindergarten. The staff of the kindergarten had different views of whether there is or isn’t bullying at the moment. The staff assessed the bullying as physical, psychological and verbal actions. According to the interviewees’ responses, one can say that ways to prevent and to intervene were found. The perception of the phenomenon was problematic. The interviewees regarded the intervention with the bullying as necessary and part of their ethical values.
The properties of the bullying were identified and many described bullying as systematic actions. As intervention methods – direct intervention, discussion and apology were amongst those most commonly used. The practice of social and emotional skills, the common rules of the group, creative methods were used as preventive methods in operations, the adult's presence and the children's regular observation. Also the children's involvement and educational cooperation with the parents were regarded as important starting points for the prevention of bullying. The staff hoped for more resources and additional education in the early childhood education. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Pienten lasten kiusaaminen päiväkodissa henkilökunnan näkökulmasta | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/266 | |
dc.organization | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | ennaltaehkäisy | |
dc.subject.keyword | kiusaaminen | |
dc.subject.keyword | kiusaaminen päiväkodissa | |
dc.subject.keyword | puuttuminen | |
dc.subject.keyword | bullying | |
dc.subject.keyword | bullying in kindergarten | |
dc.subject.keyword | intervention | |
dc.subject.keyword | prevention | |
dc.subject.specialization | Varhaiskasvatus | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences| | |
dc.subject.discipline | Sosiaalialan koulutusohjelma | |