Konsumentbeteende inom klädindustrin : Inom Finlands millenniegeneration
Koivulehto, Sakari (2018)
Koivulehto, Sakari
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036339
Tiivistelmä
Klädindustrin samt konsumenternas sätt att handla kläder har ändrats genom åren. Orsaken till detta är utvecklingen av teknologin samt sociala media som har gjort det lättare för dagens konsumenter att handla. Samtidigt finns det en hel del faktorer som påverkar konsumenters konsumentbeteende då de handlar kläder. Syftet i detta arbete är att undersöka konsumentbeteende inom klädindustrin för millenniegenerationen i Finland. På grund av avsaknad av forskning inom detta ämne har jag tagit reda på hur konsumentbeteendet verkligen ser ut i Finland inom klädindustrin. I min forskning har jag använt mig av en kvantitativ forskningsmetod. Med hjälp av enkäter har jag samlat in konkret och bra data från respondenterna. Enkäten bestod av 15t frågor som skickades ut via Facebook som tog i beaktande saker som hur konsumenter föredrar att handla, via fysisk butik eller e-handel, sociala medias påverkan, faktorer som påverkar själva konsumentbeteendet och hur konsumenterna ser på de ekologiska och etiska principerna. I själva forskningen kom det fram en hel del intressanta resultat om hur millenniegenerationen handlar samt hur sociala media påverkar deras konsumentbeteende när de handlar kläder. Största delen av respondenterna föredrar i dagens läge fysisk butik före e-handel då de handlar kläder men fler och fler konsumenter börjar föredra användningen av båda. Samtidigt kom det fram att sociala medier har en påverkan på millenniegenerationen i Finland då de handlar kläder. Instagram samt Facebook anses som de två största influenserna. Faktorer som påverkade konsumentbeteende mest vid handel av kläder är bekvämlighet, pris, kvalité samt design. Alla dessa faktorer ansågs som nästan lika viktiga. De ekologiska och etiska principerna sågs dock inte som speciellt viktiga faktorer enligt respondenterna när de konsumerar kläder. Orsaken till detta är att klädesföretag i dagens läge inte tillräckligt tydligt marknadsför sig för konsumenterna som ekologiskt eller etiskt korrekta företag och priserna på ekologiskt eller etiskt korrekta produkter är relativt höga. Överlag ser vi att det finns en hel del faktorer som påverkar millenniegenerationens konsumentbeteende i Finland samtidigt som sätten hur konsumenter i dagens läge vill handla liksom själva klädindustrin hela tiden utvecklas. The clothing industry as well as the consumer's way of shopping clothes have changed over the years. The reason for this is the development of technology and social media that have made it easier for today's consumers to trade. At the same time, there are a lot of factors that affect consumers consumer behavior when shopping for clothes. The purpose of this work is to investigate consumer behavior in the clothing industry for the millennium generation in Finland. Due to the lack of research on this subject, I have found out how consumer behavior really looks like in Finland in the clothing industry. In my research I have used a quantitative research method. With the help of surveys, I have gathered concrete and good data from the respondents. The survey consisted of 15 questions sent true Facebook that took into account things like how consumers prefer to shop, physical stores or e-commerce, social media impacts, factors that influence consumer behavior and how consumers look at ecological and ethical principles. In the research itself, there were a lot of interesting results about how the millennium generation works and how social media influence their consumer behavior when shopping for clothes. Most of the respondents prefer today's physical store before e-commerce when shopping for clothes, but more and more consumers begin to prefer the use of both. At the same time, it emerged that social media have an impact on the millennial generation in Finland as they trade clothes. Instagram and Facebook are considered to be the two biggest influences. Factors that affect consumer behavior most when dealing with clothes are convenience, price, quality and design. All of these factors were considered as equally important. However, the ecological and ethical principles were not seen as particularly important factors among respondents when they consume clothes. The reason for this is that clothing companies in the current situation do not market sufficiently clearly for consumers as ecologically or ethically correct companies, and the prices of ecologically or ethically correct products are relatively high. Overall, we see that there are a number of factors that affect the consumer behavior of the millennium generation in Finland, while the ways in which consumers today want to trade as well as the clothing industry itself are constantly being developed.