Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Taideryöstö : Pakopeli Riihimäen taidemuseossa

Majoinen, Linda (2018)

Avaa tiedosto
Opiskelija_Majoinen.pdf (2.031Mt)
Lataukset: 


Majoinen, Linda
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036384
Tiivistelmä
Museoiden tulee tarjota mielekästä palvelua kaikenikäisille ja -taustaisille kävijöille. Tyypillinen taidemuseovierailija on 56-65-vuotias korkeakoulutettu nainen. Mitä nuoret aikuiset toivovat museovierailulta ja miten palveluja voidaan kehittää, jotta museo houkuttelisi kävijöikseen enemmän nuoria aikuisia?

Opinnäytetyö on toiminnallinen työelämän kehittämistyö, jonka tavoitteena on Riihimäen taidemuseon toiminnan kehittäminen, yleisöpohjan laajentaminen ja sisällön tuotteistaminen. Tavoitteet laadittiin yhdessä taidemuseon henkilökunnan kanssa.

Aluksi Riihimäen taidemuseon henkilökunta täytti Museoviraston arviointi- ja kehittämiskyselyn, jonka avulla muodostettiin kokonaiskuva taidemuseon toiminnasta ja kehitettävistä kohteista. Vastauksia analysoitiin ryhmäkeskustelussa henkilökunnan kanssa. Taidemuseo halusi käyttöön uuden palvelun, joka houkuttelisi kävijöiksi erityisesti nuoria aikuisia. Keskustelujen perusteella syntyi idea taidemuseovierailun pelillistämisestä, pakopelin järjestämisestä museossa.

Pakopelin suunnittelussa ja toteutuksessa käytettiin kokeilemalla kehittämistä ja co-designia. Peliä testattiin neljästi ja jokaiselta testipelaajalta kerättiin palaute. Menetelminä käytettiin taustakyselyä, varjostusta, valokuvausta ja avointa haastattelua. Kerätyn palautteen avulla peliä kehitettiin seuraavaa kokeilua ja lopullista palvelua kohti.

Lopputuloksena syntyi nuorille aikuisille suunnattu toiminnallinen palvelu. Pakopeli on uusi tapa esitellä näyttelyä ja aktivoida kävijä taiteen tutkimiseen ja kokemiseen. Nuoret aikuiset ovat kiinnostuneita korkea-kulttuurista, mutta vaativat samalla viihtymistä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste