Metalli- ja asennustöiden opetus merenkulun insinöörien koulutuksessa Xamkissa
Kahila, Aleksi (2018)
Kahila, Aleksi
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046434
Tiivistelmä
Metalli- ja asennustöiden opetuksessa tapahtuneen muutoksen ja tätä kautta niiden
opettamiseen käytetyn kurssimäärän vähentyminen toimivat tutkimuksen teon motiivina,
työssä tutkittiin oppilaiden näkemyksiä siitä kuinka hyvin Xamkissa tarjottu opetus
vastaa heidän tarpeitaan sekä työelämän vaateita. Tavoitteena oli myös löytää keinoja
tehostamaan opetusta ja parantaa käytettävissä olevien, rajattujen, resurssien käyttöä.
Opinnäyte työn ydinsisältö on opiskelijoille laaditun kyselyn tulosten tulkitseminen ja
sen perusteella tehdyt johtopäätökset.
Työelämän vaatimukset tulevat suoraan kansainvälisen merenkulu organisaation,
IMOn, STCW Manilan 2010 yleissopimuksen vaatimuksista. Tutkimusmenetelmistä
tärkeimpänä toimi oppilaille laadittu kysely, jonka kysymyksien aiheet jakautuvat lähtötietoihin,
erilaisten metalli- ja asennustöiden osaamista sekä materiaalitekniikkaa koskeviin
kysymyssarjoihin.
Oman ongelmansa tutkimuksen suorittamiseen antoivat uuden kurssikokonaisuuden
käyneiden oppilaiden vähyys ja täten vähäinen kyselyyn vastanneiden henkilöiden
määrä. Vähäisistä vastauksista huolimatta on vastauksissa havaittavissa selviä trendejä,
joten vastauksia pidetään luottavina.
Kyselyn vastauksista pystyttiin huomaamaan kurssikokonaisuuden opetuksen olleen
tehokasta ja opiskelijoiden mielestä mielekästä sekä hyödyllistä. Toki joitakin parannusehdotuksia
on havaittavissa. Yleisesti suurimmat parannusehdotukset liittyivät
asennustöiden opettamisen määrään sekä käytännön opetuksen lisäämiseen.
opettamiseen käytetyn kurssimäärän vähentyminen toimivat tutkimuksen teon motiivina,
työssä tutkittiin oppilaiden näkemyksiä siitä kuinka hyvin Xamkissa tarjottu opetus
vastaa heidän tarpeitaan sekä työelämän vaateita. Tavoitteena oli myös löytää keinoja
tehostamaan opetusta ja parantaa käytettävissä olevien, rajattujen, resurssien käyttöä.
Opinnäyte työn ydinsisältö on opiskelijoille laaditun kyselyn tulosten tulkitseminen ja
sen perusteella tehdyt johtopäätökset.
Työelämän vaatimukset tulevat suoraan kansainvälisen merenkulu organisaation,
IMOn, STCW Manilan 2010 yleissopimuksen vaatimuksista. Tutkimusmenetelmistä
tärkeimpänä toimi oppilaille laadittu kysely, jonka kysymyksien aiheet jakautuvat lähtötietoihin,
erilaisten metalli- ja asennustöiden osaamista sekä materiaalitekniikkaa koskeviin
kysymyssarjoihin.
Oman ongelmansa tutkimuksen suorittamiseen antoivat uuden kurssikokonaisuuden
käyneiden oppilaiden vähyys ja täten vähäinen kyselyyn vastanneiden henkilöiden
määrä. Vähäisistä vastauksista huolimatta on vastauksissa havaittavissa selviä trendejä,
joten vastauksia pidetään luottavina.
Kyselyn vastauksista pystyttiin huomaamaan kurssikokonaisuuden opetuksen olleen
tehokasta ja opiskelijoiden mielestä mielekästä sekä hyödyllistä. Toki joitakin parannusehdotuksia
on havaittavissa. Yleisesti suurimmat parannusehdotukset liittyivät
asennustöiden opettamisen määrään sekä käytännön opetuksen lisäämiseen.