Uuden tuotteen tuotteistaminen ja lanseeraus : Aie-kalenteri 2018
Kauvosaari, Eveliina (2018)
Kauvosaari, Eveliina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036371
Tiivistelmä
Opinnäytetyö syntyi opinnäytetyön tekijän kiinnostuksesta oman tuotteen luomiseen visuaalisin ja esteettisin keinoin. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuotteistaa ja lanseerata markkinoille uusi tuote, vuosikalenteri vuodelle 2018. Työn tarkoituksena oli luoda teoreettinen perusta uuden tuotteen rakentamiseen. Opinnäytetyön tekijän omasta unelmasta muodostui tarve toiminnallisen opinnäytetyön tekemiseen. Opinnäytetyössä käsiteltiin projektia eteenpäin vieviä prosesseja, joissa idea uudesta tuotteesta kehittyi markkinavalmiiksi tuotteeksi.
Uutuustuotteen rakentamisen prosesseiksi valittiin tuotteistaminen ja lanseeraus, joiden pohjalta rakennettiin konkreettinen tuote. Tuotteistamisen teoriakehyksen avulla koostettiin tarvittavat toimenpiteet, joilla uudistuotteen ideasta saatiin tuote. Lanseerauksen teoriakehyksen avulla muodostettiin prosesseja, joilla valmiista tuotteesta saatiin liiketoimintaa. Molempien teorioiden pohjalla käytettiin Business Model Canvas liiketoimintasuunnittelutyökalua.
Tuotteistamisen ja lanseerauksen teorioiden, Business Model Canvasin, sekä lanseerausta toteuttavan markkinointiviestinnän keinoin markkinoille tuotiin alkuperäistä ideaa mukaileva tuote. Tuotteen myynti onnistui erinomaisesti, jolloin projektin toistaminen luodun teoriakehyksen pohjalta tulevaisuudessa on mahdollista. Yleispätevien tuotteiden erilaistaminen ja omaleimaisuuden lisääminen ovat tervetulleita ominaisuuksia tämänkaltaisten tuotteiden markkinakenttään.
Luottamuksellinen aineisto on poistettu julkisesta raportista.
Uutuustuotteen rakentamisen prosesseiksi valittiin tuotteistaminen ja lanseeraus, joiden pohjalta rakennettiin konkreettinen tuote. Tuotteistamisen teoriakehyksen avulla koostettiin tarvittavat toimenpiteet, joilla uudistuotteen ideasta saatiin tuote. Lanseerauksen teoriakehyksen avulla muodostettiin prosesseja, joilla valmiista tuotteesta saatiin liiketoimintaa. Molempien teorioiden pohjalla käytettiin Business Model Canvas liiketoimintasuunnittelutyökalua.
Tuotteistamisen ja lanseerauksen teorioiden, Business Model Canvasin, sekä lanseerausta toteuttavan markkinointiviestinnän keinoin markkinoille tuotiin alkuperäistä ideaa mukaileva tuote. Tuotteen myynti onnistui erinomaisesti, jolloin projektin toistaminen luodun teoriakehyksen pohjalta tulevaisuudessa on mahdollista. Yleispätevien tuotteiden erilaistaminen ja omaleimaisuuden lisääminen ovat tervetulleita ominaisuuksia tämänkaltaisten tuotteiden markkinakenttään.
Luottamuksellinen aineisto on poistettu julkisesta raportista.
