Matkalla kansainväliseen Student LiedDuo -kilpailuun : Psyykkisen valmistautumisen prosessit
Vaulasvirta, Juuli (2017)
Vaulasvirta, Juuli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046438
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on taidetekotyyppinen työ, joka koostuu kansainvälisen Student LiedDuo -kilpailun ensimmäisen erän taltioinnista sekä kirjallisesta osuudesta. Kolmieräiseen kilpailuun valittiin nauhakarsinnan kautta 40 liedparia, jotka esiintyivät 20.4. – 23.4.2017 Alankomaiden Groningenissa. Kilpailuun osallistuivat liedduo Musicaren jäsenet, pianisti Juuli Vaulasvirta ja sopraano Piia Rytkönen. Molemmat opiskelevat Tampereen ammattikorkeakoulun esittävän säveltaiteen koulutusohjelmassa.
Kirjallisessa osuudessa syvennytään liedkilpailuun ja sen ohjelmistoon. Kilpailun toinen erä koostui kymmenen minuutin vapaavalintaisesta ohjelmistosta ja kilpailua varten sävelletystä teoksesta Endangered. Kirjallisessa osuudessa tutkin pianistin näkökulmasta liedohjelmiston harjoittelemisen vaiheita ja muusikon psyykkistä valmistautumista kilpailutilannetta varten.
Työn päämääränä on helpottaa muusikkoa löytämään työkaluja kilpailutilanteisiin psyykkisen valmentautumisen kautta. Opinnäytetyö tutkii, millaista psyykkinen kilpailuvalmistautuminen on, ja pyrkii selvittämään kilpailutilanteeseen liittyviä psykologisia ilmiöitä, jotka mahdollisesti vaikuttavat kilpailusuoritukseen.
Kirjallisessa osuudessa syvennytään liedkilpailuun ja sen ohjelmistoon. Kilpailun toinen erä koostui kymmenen minuutin vapaavalintaisesta ohjelmistosta ja kilpailua varten sävelletystä teoksesta Endangered. Kirjallisessa osuudessa tutkin pianistin näkökulmasta liedohjelmiston harjoittelemisen vaiheita ja muusikon psyykkistä valmistautumista kilpailutilannetta varten.
Työn päämääränä on helpottaa muusikkoa löytämään työkaluja kilpailutilanteisiin psyykkisen valmentautumisen kautta. Opinnäytetyö tutkii, millaista psyykkinen kilpailuvalmistautuminen on, ja pyrkii selvittämään kilpailutilanteeseen liittyviä psykologisia ilmiöitä, jotka mahdollisesti vaikuttavat kilpailusuoritukseen.
