Liikuntajärjestön tunnettuus ja mielikuvat; case urheiluseuratutkimus
Peltonen, Laura (2018)
Peltonen, Laura
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036420
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Etelä-Suomen Liikunta ja Urheilu ry:lle (ESLU). Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa ESLUn alueen seuroista sekä kartoittaa ja verrata seuratoimijoiden mielipiteitä, tyytyväisyyttä, tunnettuutta ja tarpeita ESLUn toimintaa ja palveluita kohtaan. Lisäksi selvitettiin miten seuratoiminta on kehittynyt edellisvuosiin verrattuna. Alueellinen urheiluseuratutkimus toteutettiin nyt seitsemännen kerran ESLUn alueella, johon kuuluu 29 kuntaa.
Tämän kvantitatiivisen tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla marraskuussa. Kysely vietiin Webropol järjestelmään, jossa sille luotiin linkki. Kyselyn kysymyksistä suurin osa oli valinta-, monivalinta- ja asteikkokysymyksiä. Kyselyn linkki lähetettiin 20.11.2017 saatekirjeen kanssa sähköpostitse yhteensä 4727 seuratoimijalle. Vastaajille annettiin 11 päivää vastausaikaa. Vastauksia saatiin yhteensä 278 kpl, jolloin vastausprosentiksi muodostui 5,88 %.
Työn teoriaosiossa on käsitelty alueellisen urheiluseuratutkimuksen tutkimusongelmia kohdentuen nimenomaan liiketalouden näkökulmaan. Tarkastelun pääkohteena ovat mielikuvat, asiakastyytyväisyys sekä asiakashallinta ja johtaminen. Lisäksi teoriatietoa on hankittu asiakasymmärryksestä, ostoprosessista, tunnettuudesta sekä maineesta.
Tutkimustuloksissa havaittiin, että suurten seurojen jäsenmäärät ovat kasvaneet entisestään verrattaessa edellisiin tutkimusvuosiin. Tästä voidaan päätellä, että suuret seurat, joissa jäsenmäärä on 501–1000 tai yli 1000 vetävät yhä enemmän harrastajia puoleensa. Seurojen jäsenmäärien kasvaessa myös valmentajien ja ohjaajien määriä seuroissa on lisätty.
Tyytyväisyys ESLUn palveluita kohtaan on noussut edellisvuosiin verrattaessa. Keskimäärin palveluihin oltiin tyytyväisiä tai melko tyytyväisiä. Tunnettuuden taso sen sijaan on hieman laskenut, mutta silti yli puolet vastaajista kertoi tuntevansa ESLUn erittäin hyvin tai melko hyvin.
Tämän kvantitatiivisen tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla marraskuussa. Kysely vietiin Webropol järjestelmään, jossa sille luotiin linkki. Kyselyn kysymyksistä suurin osa oli valinta-, monivalinta- ja asteikkokysymyksiä. Kyselyn linkki lähetettiin 20.11.2017 saatekirjeen kanssa sähköpostitse yhteensä 4727 seuratoimijalle. Vastaajille annettiin 11 päivää vastausaikaa. Vastauksia saatiin yhteensä 278 kpl, jolloin vastausprosentiksi muodostui 5,88 %.
Työn teoriaosiossa on käsitelty alueellisen urheiluseuratutkimuksen tutkimusongelmia kohdentuen nimenomaan liiketalouden näkökulmaan. Tarkastelun pääkohteena ovat mielikuvat, asiakastyytyväisyys sekä asiakashallinta ja johtaminen. Lisäksi teoriatietoa on hankittu asiakasymmärryksestä, ostoprosessista, tunnettuudesta sekä maineesta.
Tutkimustuloksissa havaittiin, että suurten seurojen jäsenmäärät ovat kasvaneet entisestään verrattaessa edellisiin tutkimusvuosiin. Tästä voidaan päätellä, että suuret seurat, joissa jäsenmäärä on 501–1000 tai yli 1000 vetävät yhä enemmän harrastajia puoleensa. Seurojen jäsenmäärien kasvaessa myös valmentajien ja ohjaajien määriä seuroissa on lisätty.
Tyytyväisyys ESLUn palveluita kohtaan on noussut edellisvuosiin verrattaessa. Keskimäärin palveluihin oltiin tyytyväisiä tai melko tyytyväisiä. Tunnettuuden taso sen sijaan on hieman laskenut, mutta silti yli puolet vastaajista kertoi tuntevansa ESLUn erittäin hyvin tai melko hyvin.