Klassisk och/eller rytm? : En komparativ studie av innehållsbeskrivningarna för musikinstitutens nivåprov i rytmsång och klassisk sång
Gottberg, Evelina (2018)
Gottberg, Evelina
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046445
Tiivistelmä
Arbetet undersöker vilka skillnaderna och likheterna är mellan nivåprovens innehållsbeskrivningar från Finlands Musikläroinrättningars Förbund för rytmsång och klassisk sång, och vilka sångundervisningens grundpelare är enligt dessa beskrivningar. Syftet är att påverka den allmänna inställningen till genreindelning i sångundervisning. Arbetet stöder och uppmuntrar den sångare eller lärare som vill våga röra sig över genregränserna, och öppnar upp för ett vidgat perspektiv på sångundervisning.
Tesen är att en läroplan utan genreindelning ger möjlighet att i sångutvecklingen utgå från egna preferenser, och bidrar på så sätt till större inspiration, samt större stilistisk och teknisk frihet. Studien undersöker tesens hållbarhet, och motiverar dess budskap, genom att granska likheter och skillnader i nivåprovens innehåll för klassisk och rytmsång på musikinstitutens grundnivå 1. Med en hermeneutisk forskningsansats och genom innehållsanalys utkristalliseras vilka sångundervisningens grundpelare är. Dessa grundpelare fungerar som ett analysinstrument i denna komparativa studie.
Resultatet visar att mellan de båda genrernas innehållsbeskrivningar finns skillnader, men desto flera likheter. Beskrivningarna är omfattande, och tar för det mesta god hänsyn till sångundervisningens grundpelare. I arbetet definieras nio olika grundpelare: sångteknik, musikteori och gehör, tolkning, repertoarkännedom och musiklyssning, övning, instudering och utantillärning, att uppträda, ensemblespel, självbild, självkänsla och självförtroende, samt improvisation och komposition. The thesis examines what the differences and similarities are between the level exam content descriptions from Finlands Musikläroinrättningars Förbund for rhythm singing and classical singing, and which the basic foundations of teaching singing are according to these descriptions. The aim is to influence the general attitude towards a division of genres in the teaching in singing. The thesis supports and encourages the singers or teachers who want to move across the genres’ borders and opens up a wider perspective of teaching singing for all readers.
The thesis statement is that a curriculum without a division of genres gives possibilities to base the singings development on one’s own preferences, and thereby contributes to greater inspiration, and greater stylistic and technical freedom. The study examines the tenability of the thesis statement, and motivates its message, by showing on similarities and differences between the level exam content descriptions for rhythm singing and classical singing on the music institutes’ basic level 1. The basic foundations of voice teaching appear by a hermeneutic research approach and through content analysis. These basic foundations work as an instrument of analysis in this comparative study.
The result shows that there are differences between the two content descriptions, but more so there are similarities. The descriptions are extensive and do most of the time take well into account the basic foundations of singing teaching. Nine different basic foundations are defined in the thesis: vocal technique, music theory/ear training, interpretation, knowledge of repertoire/music listening, practicing/studying/learning by heart, performing, playing in an ensemble, self-image/self-esteem/self-confidence, and improvisation/composition.
Tesen är att en läroplan utan genreindelning ger möjlighet att i sångutvecklingen utgå från egna preferenser, och bidrar på så sätt till större inspiration, samt större stilistisk och teknisk frihet. Studien undersöker tesens hållbarhet, och motiverar dess budskap, genom att granska likheter och skillnader i nivåprovens innehåll för klassisk och rytmsång på musikinstitutens grundnivå 1. Med en hermeneutisk forskningsansats och genom innehållsanalys utkristalliseras vilka sångundervisningens grundpelare är. Dessa grundpelare fungerar som ett analysinstrument i denna komparativa studie.
Resultatet visar att mellan de båda genrernas innehållsbeskrivningar finns skillnader, men desto flera likheter. Beskrivningarna är omfattande, och tar för det mesta god hänsyn till sångundervisningens grundpelare. I arbetet definieras nio olika grundpelare: sångteknik, musikteori och gehör, tolkning, repertoarkännedom och musiklyssning, övning, instudering och utantillärning, att uppträda, ensemblespel, självbild, självkänsla och självförtroende, samt improvisation och komposition.
The thesis statement is that a curriculum without a division of genres gives possibilities to base the singings development on one’s own preferences, and thereby contributes to greater inspiration, and greater stylistic and technical freedom. The study examines the tenability of the thesis statement, and motivates its message, by showing on similarities and differences between the level exam content descriptions for rhythm singing and classical singing on the music institutes’ basic level 1. The basic foundations of voice teaching appear by a hermeneutic research approach and through content analysis. These basic foundations work as an instrument of analysis in this comparative study.
The result shows that there are differences between the two content descriptions, but more so there are similarities. The descriptions are extensive and do most of the time take well into account the basic foundations of singing teaching. Nine different basic foundations are defined in the thesis: vocal technique, music theory/ear training, interpretation, knowledge of repertoire/music listening, practicing/studying/learning by heart, performing, playing in an ensemble, self-image/self-esteem/self-confidence, and improvisation/composition.