Liikkuva koulu -kehittämisavustuksen toteuttaminen toimintasuunnitelman mukaisesti - Siuntion kunta
Rimpilä, Krista (2018)
Rimpilä, Krista
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046441
Tiivistelmä
Liikkuva koulu -ohjelman pilottivaihe käynnistettiin vuonna 2010. Ohjelma on edennyt huimaa vauhtia, sillä vuonna 2015-2018 ohjelmasta tuli aluehallintoviraston kärkihanke. Kärkihank-keen avulla oli mahdollista hakea rahallista avustusta Liikkuva koulu -toiminnalle. Kärkihank-keen tavoitteena oli saada toiminnalle jatkuvuutta ilman valtion rahallista tukea.
Opinnäytetyöni seuranta kohdistui lukuvuodelle 2016–2017, jolloin Siuntion Liikkuva koulu -toiminta käynnistettiin Aluehallintoviraston myöntämällä kehittämisavustuksen määrärahoilla. Muodostimme Liikkuva koulu -työryhmän, johon kuului vähintään yksi koulukohtainen edusta-ja sekä hallinnon suunnittelija, joka toimi ryhmän vastuuohjaajana. Päiväkirjamerkintöjen avul-la kerron miten Liikkuva koulu -toiminta käynnistyi meidän kouluissamme, mitä hankeavus-tuksen määrärahojen käyttö vaatii ja toteutuiko hankeavustuksen määrärahojen käyttö toimin-tasuunnitelman mukaisesti. Hankkeen tärkeimpiä tavoitteita oli käyttää määrärahat toiminta-suunnitelman mukaisesti ja yrittää saada kehittämisavustusta myös kärkihankkeen tuleville lukuvuosille.
Oli mielenkiintoista olla mukana toteuttamassa näin suurta ja tärkeää hanketta. Hankkeen myötä pääsimme toteuttamaan ensimmäistä koulujen yhteistä tapahtumaa, Siuntion de Olympialaiset. Tapahtuman suunnittelu ja toteutus oli suuri osa toimintasuunnitelmaa. Toteu-tukseen oli varattu rahaa Liikkuva koulun -kehittämisavustuksen budjetista. Lukuvuoden 2016–2017 Liikkuva koulu -toiminnan toteuttamiseen Siuntion kunnalla oli käytettävissä 38 000 euroa, joista reilu 5000 euroa jäi käyttämättä. Kehittämisavustus toteutui melkein toi-mintasuunnitelman mukaisesti ja kehittämisavustusta saatiin myös lukuvuodelle 2017–2018. Onnistuneen hankkeen toteuttamiseen vaaditaan paljon aikaa ja työtä, jonka vuoksi työryh-män kokoaminen on erityisen tärkeää. Ennen hankkeen käynnistämistä kannattaa tutustua käyttöehtoihin, joita tulee tarkkaan noudattaa koko hankkeen ajan.
Jokaisen koulun tulisi mielestäni liittyä Liikkuvaksi kouluksi ja pyrkiä lisäämään tunti liikuntaa koulupäivään. Liikuntaa voidaan lisätä ilman rahallista tukea mielikuvituksen avulla, rahallinen tuki on vain hieno lisä, jolla voidaan lisätä liikuntaa uudella tasolla, uusilla välineillä. Liikkuva koulu -toiminnalla tuetaan myös uutta opetussuunnitelmaa, jonka tarkoituksena on mm. lisätä toiminnallista oppimista.
Opinnäytetyöni seuranta kohdistui lukuvuodelle 2016–2017, jolloin Siuntion Liikkuva koulu -toiminta käynnistettiin Aluehallintoviraston myöntämällä kehittämisavustuksen määrärahoilla. Muodostimme Liikkuva koulu -työryhmän, johon kuului vähintään yksi koulukohtainen edusta-ja sekä hallinnon suunnittelija, joka toimi ryhmän vastuuohjaajana. Päiväkirjamerkintöjen avul-la kerron miten Liikkuva koulu -toiminta käynnistyi meidän kouluissamme, mitä hankeavus-tuksen määrärahojen käyttö vaatii ja toteutuiko hankeavustuksen määrärahojen käyttö toimin-tasuunnitelman mukaisesti. Hankkeen tärkeimpiä tavoitteita oli käyttää määrärahat toiminta-suunnitelman mukaisesti ja yrittää saada kehittämisavustusta myös kärkihankkeen tuleville lukuvuosille.
Oli mielenkiintoista olla mukana toteuttamassa näin suurta ja tärkeää hanketta. Hankkeen myötä pääsimme toteuttamaan ensimmäistä koulujen yhteistä tapahtumaa, Siuntion de Olympialaiset. Tapahtuman suunnittelu ja toteutus oli suuri osa toimintasuunnitelmaa. Toteu-tukseen oli varattu rahaa Liikkuva koulun -kehittämisavustuksen budjetista. Lukuvuoden 2016–2017 Liikkuva koulu -toiminnan toteuttamiseen Siuntion kunnalla oli käytettävissä 38 000 euroa, joista reilu 5000 euroa jäi käyttämättä. Kehittämisavustus toteutui melkein toi-mintasuunnitelman mukaisesti ja kehittämisavustusta saatiin myös lukuvuodelle 2017–2018. Onnistuneen hankkeen toteuttamiseen vaaditaan paljon aikaa ja työtä, jonka vuoksi työryh-män kokoaminen on erityisen tärkeää. Ennen hankkeen käynnistämistä kannattaa tutustua käyttöehtoihin, joita tulee tarkkaan noudattaa koko hankkeen ajan.
Jokaisen koulun tulisi mielestäni liittyä Liikkuvaksi kouluksi ja pyrkiä lisäämään tunti liikuntaa koulupäivään. Liikuntaa voidaan lisätä ilman rahallista tukea mielikuvituksen avulla, rahallinen tuki on vain hieno lisä, jolla voidaan lisätä liikuntaa uudella tasolla, uusilla välineillä. Liikkuva koulu -toiminnalla tuetaan myös uutta opetussuunnitelmaa, jonka tarkoituksena on mm. lisätä toiminnallista oppimista.