Tulevaisuuden sähköasema-ammattilainen
Koskela, Topias (2018)
Koskela, Topias
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046480
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Empower PN Oy:lle ja sen tavoitteena oli saada lopputuloksena koulutustarvekartoitus ja -suunnitelma Empower PN Oy:n sähköverkkodivisioonaan. Opinnäytetyössä kartoitettiin asiakaskyselyn avulla Empowerin sähköverkkopalveluita vastaamaan asiakkaiden tarpeita huomioiden uudet tekniikat suunnittelussa, to-teutuksessa, omaisuuden- ja kunnonhallinnassa. Myös henkilöstölle tehtiin kysely, jossa tiedusteltiin heidän halukkuuttaan työskennellä erilaisissa sähköverkkoalan tehtävissä ja näkemyksiä alalla tarvittavasta osaamisesta. Kartoitus toteutettiin asiakkaiden osalta Google Forms -kyselynä, joka sisälsi mm. toimialaa, ylläpitoa ja digitalisaatiota koskevia kysymyksiä. Henkilöstökysely toteutettiin kehityskeskustelun yhteydessä. Lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin eri mahdollisuuksia tulla sähköasema- ja sähköverkko-osaajaksi. Muun muassa selvitettiin tarjolla olevia opintopolkuja. Teoriaosuudessa syvennyttiin sähköasemiin ja niiden kunnossapitoon nyt ja tulevaisuudessa, sähköverkon rakenteeseen ja toimintaan sekä voimalaitoksiin.
Taustana opinnäytetyölle oli Empower PN Oy:n sähköverkkodivisioonan sähköasemakunnossapitopäällikön Otto Norokorven halu kerätä tietoa asiakkaiden näkemyksistä, sekä oman henkilöstön osaamisesta, jotta saadaan käsitys tulevaisuuden sähköverkko- ja sähköasema-ammattilaisen tietotaidon tarpeesta. Opinnäytetyön keskeinen sisältö oli asiakas- ja henkilöstökyselyn luominen, lähettäminen, tiedonkeruu, tulosten analysointi ja niiden hyödyntäminen yrityksen käyttöön. Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää ainoastaan Empowerin sisäiseen käyttöön. Asiakaskyselyn vastausprosenttiin, sekä henkilöstökyselyyn oltiin tyytyväisiä, sillä ne antoivat näkemyksiä koulutustarpeiden suuntautumisesta.
Taustana opinnäytetyölle oli Empower PN Oy:n sähköverkkodivisioonan sähköasemakunnossapitopäällikön Otto Norokorven halu kerätä tietoa asiakkaiden näkemyksistä, sekä oman henkilöstön osaamisesta, jotta saadaan käsitys tulevaisuuden sähköverkko- ja sähköasema-ammattilaisen tietotaidon tarpeesta. Opinnäytetyön keskeinen sisältö oli asiakas- ja henkilöstökyselyn luominen, lähettäminen, tiedonkeruu, tulosten analysointi ja niiden hyödyntäminen yrityksen käyttöön. Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää ainoastaan Empowerin sisäiseen käyttöön. Asiakaskyselyn vastausprosenttiin, sekä henkilöstökyselyyn oltiin tyytyväisiä, sillä ne antoivat näkemyksiä koulutustarpeiden suuntautumisesta.