Laatukäsikirja paikallisliikenneyhtiölle
Heikkinen, Timo (2010)
Heikkinen, Timo
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005189657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005189657
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Porin Linjat Oy, joka on Porin kaupungin kokonaan omistama paikallisliikenneyhtiö. Yhtiön tehtävänä on hoitaa ja kehittää Porin ja Ulvilan paikallis- ja lähiliikennettä. Yhtiön tavoitteena on jatkossa luoda ISO 9001-standardin mukainen laadunhallintajärjestelmä ja sertifioida se. Tämän jälkeen laatutoiminta pyritään laajentaa kattamaan OHSAS 18001 Työterveys- ja työturvallisuusjärjestelmä sekä ISO 14000 ympäristöjärjestelmä. Laatukäsikirjan laatiminen aloitettiin keräämällä taustatietoa laadusta, laadunhallintajärjestelmistä sekä ISO 9001:2000-standardista. Laatukäsikirja koottiin sovittamalla standardin vaatimukset yrityksen jo olemassa oleviin käytäntöihin. Opinnäytetyön tuloksena syntynyt SFS-EN ISO 9001:2000-standardin mukainen laatukäsikirja on yhtiön ensimmäinen toimenpide sertifioidun laadunhallintajärjestelmän luomisessa. Laatukäsikirjasta pyrittiin tekemään mahdollisimman helppokäyttöinen, selkeä sekä helposti ylläpidettävä, jotta sitä olisi mahdollisimman helppo käyttää laatutoiminnan perustana. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään laatua yleisellä tasolla ja sen erilaisia määritelmiä, historiaa sekä tutustutaan nykyaikaisen laatutoiminnan kehittäjiin ja merkkihenkilöihin. Lisäksi tutustutaan Total Quality Management-laatujohtamistapaan ja ISO 9001:2000-standardin mukaiseen laatukäsikirjaan.