Paniikkioireiden omahoito-opas yläasteikäisille nuorille
Vihavainen, Jessica; Luukas, Anni; Kokkonen, Annika (2018)
Vihavainen, Jessica
Luukas, Anni
Kokkonen, Annika
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046550
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa paniikkioireista kärsiville yläasteikäisille nuorille käytännönläheinen omahoito-opas, jonka avulla voidaan lisätä nuorten tietoisuutta paniikkihäiriöstä ja sen omahoitokeinoista sekä madaltaa paniikkihäiriön puheeksi ottamisen kynnystä. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää nuorten mielenterveyttä tarjoamalla paniikkihäiriöstä kärsiville nuorille neuvoja paniikkioireiden hallintaan ja lievittämiseen. Tavoitteena oli myös parantaa paniikkioireista kärsiviin nuoriin kohdistuvaa ohjausta ja neuvontaa oppaan avulla.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Essoten alaisena työskentelevä Mikkelin Lyseon koulun terveydenhoitaja Heli Mäkelä, jolta saimme idean työhömme. Nuorten paniikkioireilu on lisääntynyt, joten tarve oppaalle oli selkeä. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Oppaan suunnittelu ja toteutus etenivät tuotekehitysprosessin vaiheiden mukaisesti, joita ovat kehittämistarpeen tunnistaminen sekä idea-, luonnostelu-, kehittely- ja viimeistelyvaihe.
Luonnosteluvaiheessa kerättiin aineistoa opinnäytetyötä ja opasta varten sekä suunniteltiin oppaan sisältöä, ulkoasua ja toteutustapaa. Kehittelyvaiheessa alettiin työstämään varsinaista opasta luonnosteluvaiheen myötä syntyneiden ratkaisujen ja teoriatiedon pohjalta. Ajatuksena oli tehdä oppaasta mahdollisimman selkeä ja nuoria puhutteleva sekä sisällöllisesti että ulkoisesti. Viimeistelyvaiheessa hiottiin oppaan sisältöä ja yksityiskohtia toimeksiantajalta sekä ohjaavilta opettajilta saatujen palautteiden ja toiveiden perusteella. Lähdeaineistona pyrittiin käyttämään luotettavia ja mahdollisimman tuoreita lähteitä.
Opas tehtiin helposti tulostettavaan muotoon, jotta toimeksiantajamme pystyy tulostamaan opasta ja jakamaan sitä oppilaille. Oppaasta on hyötyä etenkin paniikkioireisille nuorille, sillä se auttaa ymmärtämään paniikkihäiriötä ja antaa konkreettisia keinoja arjen tilanteissa selviytymiseen paniikkihäiriöstä huolimatta. Jatkokehitysideana oppaan voisi tuottaa myös sähköiseen muotoon, jolloin opas olisi mahdollista saada myös valtakunnallisesti yläkoulujen nuorten ja terveydenhoitajien käyttöön.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Essoten alaisena työskentelevä Mikkelin Lyseon koulun terveydenhoitaja Heli Mäkelä, jolta saimme idean työhömme. Nuorten paniikkioireilu on lisääntynyt, joten tarve oppaalle oli selkeä. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Oppaan suunnittelu ja toteutus etenivät tuotekehitysprosessin vaiheiden mukaisesti, joita ovat kehittämistarpeen tunnistaminen sekä idea-, luonnostelu-, kehittely- ja viimeistelyvaihe.
Luonnosteluvaiheessa kerättiin aineistoa opinnäytetyötä ja opasta varten sekä suunniteltiin oppaan sisältöä, ulkoasua ja toteutustapaa. Kehittelyvaiheessa alettiin työstämään varsinaista opasta luonnosteluvaiheen myötä syntyneiden ratkaisujen ja teoriatiedon pohjalta. Ajatuksena oli tehdä oppaasta mahdollisimman selkeä ja nuoria puhutteleva sekä sisällöllisesti että ulkoisesti. Viimeistelyvaiheessa hiottiin oppaan sisältöä ja yksityiskohtia toimeksiantajalta sekä ohjaavilta opettajilta saatujen palautteiden ja toiveiden perusteella. Lähdeaineistona pyrittiin käyttämään luotettavia ja mahdollisimman tuoreita lähteitä.
Opas tehtiin helposti tulostettavaan muotoon, jotta toimeksiantajamme pystyy tulostamaan opasta ja jakamaan sitä oppilaille. Oppaasta on hyötyä etenkin paniikkioireisille nuorille, sillä se auttaa ymmärtämään paniikkihäiriötä ja antaa konkreettisia keinoja arjen tilanteissa selviytymiseen paniikkihäiriöstä huolimatta. Jatkokehitysideana oppaan voisi tuottaa myös sähköiseen muotoon, jolloin opas olisi mahdollista saada myös valtakunnallisesti yläkoulujen nuorten ja terveydenhoitajien käyttöön.