Nuoren urheilijan harjoittelun, koulun ja sosiaalisen elämän yhteensovittamisen haasteet
Käki, Vilhelmiina; Mänttäri, Miro (2018)
Käki, Vilhelmiina
Mänttäri, Miro
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046578
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee nuoren urheilijan harjoittelun, koulun ja sosiaalisen elämän yhteensovittamisen haasteita. Opinnäytetyö koostuu tutkimusosuudesta sekä kirjallisesta osuudesta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää nuorten kokemuksia Etelä-Kymenlaakson urheiluakatemian toiminnasta, perehtyä nuoruuden elämänvaiheen haasteisiin sekä luoda mahdollisia kehitysideoita Etelä-Kymenlaakson urheiluakatemian toiminnan kehittämiseksi.
Opinnäytetyön tutkimusosuus muodostui tutkimuskyselystä ja siitä saaduista vastauksista. Tutkimuskysely toteutettiin sähköisenä kyselynä, jonka kohteena olivat Etelä-Kymenlaakson urheiluakatemian toisen asteen opiskelijat. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään Etelä-Kymenlaakson urheiluakatemian tämän hetkisen toiminnan tilaa, opiskelijoiden kokemuksia akatemian toiminnasta sekä saamaan selville mahdollisia kehityskohteita akatemian toiminnan parantamiseksi. Kirjallisessa osuudessa paneuduttiin nuoruuteen ja sen tuomiin haasteisiin koulumaailmassa, harjoittelussa ja kotona. Työn kirjallinen osuus tukee tutkimustyötä ja mahdollistaa vertailupohjan tutkimustuloksille.
Opinnäytetyössä kuvataan tutkimusprosessia sekä analysoidaan tutkimuksesta saatuja tuloksia. Kirjallisessa osuudessa kerrotaan nuoruudesta, nuoren koulunkäynnistä ja opiskelusta sekä sosiaalisten suhteiden merkityksestä nuoren elämään. Lisäksi kirjallinen osuus käsittelee urheilua ja sen vaatimuksista sekä avaa Etelä-Kymenlaakson urheiluakatemian toimintaperiaatteita ja historiaa. Työn loppu koostuu opinnäytetyöprosessin analysoinnista.
Tutkimuksen merkittävin tulos oli opiskelijoiden 100 %:sesti kokema hyöty urheiluakatemiasta. Huomioitavaa oli myös akatemiaharjoittelun myönteinen vaikutus opintoihin. Lisäksi merkittävää tutkimuksessa oli akatemiajäsenten painottuminen suuressa määrin lukio-opintoihin ammatillisten opintojen sijaan. Suuri määrä nuorilta saaduista kehitysideoista kielii akatemian toiminnan kehitystarpeista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää nuorten kokemuksia Etelä-Kymenlaakson urheiluakatemian toiminnasta, perehtyä nuoruuden elämänvaiheen haasteisiin sekä luoda mahdollisia kehitysideoita Etelä-Kymenlaakson urheiluakatemian toiminnan kehittämiseksi.
Opinnäytetyön tutkimusosuus muodostui tutkimuskyselystä ja siitä saaduista vastauksista. Tutkimuskysely toteutettiin sähköisenä kyselynä, jonka kohteena olivat Etelä-Kymenlaakson urheiluakatemian toisen asteen opiskelijat. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään Etelä-Kymenlaakson urheiluakatemian tämän hetkisen toiminnan tilaa, opiskelijoiden kokemuksia akatemian toiminnasta sekä saamaan selville mahdollisia kehityskohteita akatemian toiminnan parantamiseksi. Kirjallisessa osuudessa paneuduttiin nuoruuteen ja sen tuomiin haasteisiin koulumaailmassa, harjoittelussa ja kotona. Työn kirjallinen osuus tukee tutkimustyötä ja mahdollistaa vertailupohjan tutkimustuloksille.
Opinnäytetyössä kuvataan tutkimusprosessia sekä analysoidaan tutkimuksesta saatuja tuloksia. Kirjallisessa osuudessa kerrotaan nuoruudesta, nuoren koulunkäynnistä ja opiskelusta sekä sosiaalisten suhteiden merkityksestä nuoren elämään. Lisäksi kirjallinen osuus käsittelee urheilua ja sen vaatimuksista sekä avaa Etelä-Kymenlaakson urheiluakatemian toimintaperiaatteita ja historiaa. Työn loppu koostuu opinnäytetyöprosessin analysoinnista.
Tutkimuksen merkittävin tulos oli opiskelijoiden 100 %:sesti kokema hyöty urheiluakatemiasta. Huomioitavaa oli myös akatemiaharjoittelun myönteinen vaikutus opintoihin. Lisäksi merkittävää tutkimuksessa oli akatemiajäsenten painottuminen suuressa määrin lukio-opintoihin ammatillisten opintojen sijaan. Suuri määrä nuorilta saaduista kehitysideoista kielii akatemian toiminnan kehitystarpeista.