Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pesäpallojoukkueen urheilumarkkinointi

Katainen, Arto; Koivu, Nora (2008)

 
Avaa tiedosto
Katainen_Arto_Koivu_Nora.pdf (612.0Kt)
Lataukset: 


Katainen, Arto
Koivu, Nora
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812194556
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen aihe on pesäpallojoukkueen urheilumarkkinointi. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää vastaajien urheilumieltymyksiä, esimerkkiseuran tunnettuutta, mielikuvaa, medianäkyvyyttä ja peleissä käymistä. Tarkoituksena on myös selvittää yhteistyökumppaneiden sponsorointiyhteistyötottumuksia ja -tavoitteita sekä tyytyväisyyttä tämän hetkiseen yhteistyöhön esimerkkiseuran kanssa. Urheilumarkkinoinnin perimmäisenä tarkoituksena on urheilukuluttajien tarpeiden ja toiveiden tyydyttäminen. Urheilumarkkinoinnin rooli kasvaa jatkuvasti ja se liitetään
entistä vahvemmin urheiluseuratoimintaan. Tutkimalla urheilumarkkinointiin liitettäviä osa-alueita saatiin tärkeää tietoa esimerkkiseurasta ja ideoita seuran urheilumarkkinoinnin kehittämiseen. Tutkimuksen tavoitteena on laatia tulosten ja havaintojen pohjalta ehdotuksia pesäpallon markkinointiin, ottelutapahtumaan sekä sponsorointiyhteistyön kehittämiseen. Tarkoituksena on myös antaa suuntaviivoja ja ideoita pesäpalloseuran urheilumarkkinointiin. Tutkimuksen teoriaosassa keskityttiin urheilumarkkinointiin ja sen kohderyhmiin ja kilpailukeinoihin, sekä markkinoinnin johtamiseen ja asiakastyytyväisyyden mittaamiseen liittyvään kirjallisuuteen ja artikkeleihin. Teoreettisen osan avulla muodostetaan runko empirialle. Tutkimus toteutettiin suurimmaksi osin kvantitatiivisesti, mutta myös kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen, jotta saataisiin syvällisempää ja
tarkempaa tietoa vastaajilta. Tutkimuksen empiirisen osan tulokset koostuvat esimerkkiseuralle tehdystä yleiskyselyn ja sponsorointiyhteistyökyselyn tuloksista sekä niiden pohjalta tehdystä markkinointisuunnitelmasta. Kyselyn käyttö tutkimusmenetelmänä mahdollisti suuremman otannan kuin muut menetelmät, joten vastauksista saatiin luotettava tulos.
Tutkimuksen tavoitteiden voidaan katsoa toteutuneen hyvin. Kyselyiden avulla saimme selville tarpeellista informaatiota tavoitteidemme toteutumiseksi ja markkinointisuunnitelman laatimiseksi. Lisäksi saimme kohdeseuran kannalta arvokasta tietoa tunnettuudesta, mielikuvista, näkyvyydestä ja ideoita markkinoinnin kehittämiseen. Tutkimustulokset ovat kokonaisuutena esimerkkiseuran toimintaan liittyvän urheilumarkkinoinnin kehityksen kannalta hyödyllisiä. Tulevaisuudessa esimerkkiseuran tulisi panostaa enemmän markkinointiin ja sen suunnitelmallisuuteen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste