Finska rederier & sociala medier : Användningen av sociala medier bland finska rederier samt intresset hos följarna
Lundsten, Jockum; Mattsson, Mathias (2018)
Lundsten, Jockum
Mattsson, Mathias
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076733
Tiivistelmä
Denna avhandling fördjupar sig i användningen av sociala medier inom sjöfartsbranschen. Syftet var att ta reda på hur rederierna använder sig av sociala medier, hur användarna (följarna) använder sig av sociala medier och vad som intresserar mest när det kommer till inlägg som delas av rederiet.
För att få svar på frågeställning använde vi oss huvudsakligen av tre olika metoder. Första delen var en datainsamling och analys, där vi samlade data över vilken typ av inlägg som delats och hur mycket spridning de hade fått. Andra delen var en frågeenkät riktad åt användarna, där enkäten tangerade det data vi hade samlat in från dataanalysen, där vi ville se ifall vi kunde hitta en röd tråd. Tredje delen var intervjuer med rederierna, där vi ville höra deras syn på användningen av sociala medier och få reda på huruvida det vi hade kommit fram till kunde vara till konkret nytta.
Vi hittade mycket gemensamt under de olika delarna av arbetet, vi fick en tydligare insyn i vilken typs av inlägg som får mest spridning samt vilken kategori av inlägg som klarar sig bäst. Genom frågeenkäten fick vi också fått en tydligare bild av vad användarna vill se mera av.
Det finns ett intresse att få en manual eller booklet i bruk hos flera av rederierna som skulle stöda deras användning av sociala medier.
För att få svar på frågeställning använde vi oss huvudsakligen av tre olika metoder. Första delen var en datainsamling och analys, där vi samlade data över vilken typ av inlägg som delats och hur mycket spridning de hade fått. Andra delen var en frågeenkät riktad åt användarna, där enkäten tangerade det data vi hade samlat in från dataanalysen, där vi ville se ifall vi kunde hitta en röd tråd. Tredje delen var intervjuer med rederierna, där vi ville höra deras syn på användningen av sociala medier och få reda på huruvida det vi hade kommit fram till kunde vara till konkret nytta.
Vi hittade mycket gemensamt under de olika delarna av arbetet, vi fick en tydligare insyn i vilken typs av inlägg som får mest spridning samt vilken kategori av inlägg som klarar sig bäst. Genom frågeenkäten fick vi också fått en tydligare bild av vad användarna vill se mera av.
Det finns ett intresse att få en manual eller booklet i bruk hos flera av rederierna som skulle stöda deras användning av sociala medier.