Työyhteisö perehdyttämisen kehittäjänä : Perehdytyskansion toteuttaminen opiskeluterveydenhuollon käyttöön
Anttonen, Sanna (2018)
Anttonen, Sanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805066708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805066708
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa perehdytyskansio Hämeenlinnan kaupungin toisen asteen opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajien käyttöön. Tavoitteena opinnäytetyössä oli kehittää opiskeluterveydenhuollon perehdytysprosessia tuottamalla työkalu sen avuksi. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Hämeenlinnan kaupungin opiskelu-terveydenhuolto.
Perehdyttämisen ja työhönopastuksen tarve työpaikoilla on jatkuvaa, koska työssä, työyhteisössä ja yhteiskunnassa tapahtuu koko ajan muutoksia. Onnistunut perehdytys hyödyttää niin työntekijää kuin koko työyhteisöäkin. Tarve perehdytyskansiolle nousi esiin opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajien työryhmässä ja perehdyttämiskansion toteuttamiseen osallistuivat opiskeluterveydenhuollon tiimin jäsenet. Taustalla perehdytysmateriaalin tarpeelle oli lähestyvä opiskeluterveydenhuollon toimipisteiden yhdistyminen ja tarve yhtenäistää käytänteitä.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin piirteitä toimintatutkimuksellisesta lähestymistavasta. Perehdyttämiskansiota kehitettiin yhteiskehittämisen menetelmin yhdessä työyhteisön kanssa.
Tuloksena opinnäytetyöprosessista syntyi perehdytyskansio Hämeenlinnan kaupungin toisen asteen opiskeluterveydenhuollon käyttöön. Perehdytyskansio tulee jatkossa olemaan yhtenä osana opiskeluterveydenhuollon perehdytysprosessia.
Perehdyttämisen ja työhönopastuksen tarve työpaikoilla on jatkuvaa, koska työssä, työyhteisössä ja yhteiskunnassa tapahtuu koko ajan muutoksia. Onnistunut perehdytys hyödyttää niin työntekijää kuin koko työyhteisöäkin. Tarve perehdytyskansiolle nousi esiin opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajien työryhmässä ja perehdyttämiskansion toteuttamiseen osallistuivat opiskeluterveydenhuollon tiimin jäsenet. Taustalla perehdytysmateriaalin tarpeelle oli lähestyvä opiskeluterveydenhuollon toimipisteiden yhdistyminen ja tarve yhtenäistää käytänteitä.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin piirteitä toimintatutkimuksellisesta lähestymistavasta. Perehdyttämiskansiota kehitettiin yhteiskehittämisen menetelmin yhdessä työyhteisön kanssa.
Tuloksena opinnäytetyöprosessista syntyi perehdytyskansio Hämeenlinnan kaupungin toisen asteen opiskeluterveydenhuollon käyttöön. Perehdytyskansio tulee jatkossa olemaan yhtenä osana opiskeluterveydenhuollon perehdytysprosessia.