Yritysblogi kehityksen kohteena, case: Immuno Diagnostic Oy
Valkama, Sini (2018)
Valkama, Sini
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805056603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805056603
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Immuno Diagnosticin jo aluillaan olevaa yritysblogia. Toimeksiantaja on hämeenlinnalainen, vuonna 1983 perustettu yritys. Immuno Diagnostic edustaa tunnettuja diagnostiikan toimittajia kliinisen mikrobiologian, patologian, hematologian ja sytogenetiikan toimialoilta.
Tämä opinnäytetyö on kehittävä tutkimustyö, jossa kahden tutkimuskyselyn avulla selvitetään: millainen on hyvä yritysblogi, millaista sisältöä sen tulisi tuottaa sekä onko Immuno Diagnosticin oma henkilöstö valmiina osallistumaan ja kiinnostumaan yritysbloggaamisesta. Opinnäytetyön tarkoituksena on antaa toimeksiantajalle toimivat työkalut yritysblogin tekemiseen ja ylläpitämiseen. Tutkimuskyselyt jaetaan kahteen kohderyhmään: henkilöstö ja asiakkaat. Henkilöstölle kohdistetussa kyselyssä saatiin selville, että yritysblogit ovat vastaajien mielestä nykyaikainen juttu, mutta niiden toimivuutta silti vielä vähän epäillään. Suurin osa henkilöstöstä on valmiina osallistumaan yritysblogin tekemiseen, jos tarve vaatii. Henkilöstöstä löytyi myös ihmisiä, jotka ovat valmiita olemaan mukana blogin toiminnassa heti. Blogia pidetään kokeilemisen arvoisena asiana, mutta siihen ei välttämättä uskota ennen kuin tulokset nähdään itse. Uskotaan kuitenkin, että se voi toimia hyvänä lisänä yrityksen markkinoinnissa ja asiakaspalvelussa. Asiakkaiden mielestä blogin tärkeimpiä ominaisuuksia ovat: tekstin rehellisyys, blogin säännöllinen päivittäminen, yrityksestä ja sen palveluista kertominen sekä uudet tuulet alalla kiinnostavat lukijoita. Halutaan kuulla myös henkilöstöesittelyitä, asiakkaita palvelevia tarjouksia sekä asiantuntijoiden kertomuksia. Molempien tutkimuskyselyiden pohjalta voidaan todeta, että yritysblogit ovat vielä monelle uusi juttu, joten niihin suhtaudutaan epäilevästi. Kuitenkin ollaan valmiita ottamaan selvää yritysblogien toimivuudesta.
Tämä opinnäytetyö on kehittävä tutkimustyö, jossa kahden tutkimuskyselyn avulla selvitetään: millainen on hyvä yritysblogi, millaista sisältöä sen tulisi tuottaa sekä onko Immuno Diagnosticin oma henkilöstö valmiina osallistumaan ja kiinnostumaan yritysbloggaamisesta. Opinnäytetyön tarkoituksena on antaa toimeksiantajalle toimivat työkalut yritysblogin tekemiseen ja ylläpitämiseen. Tutkimuskyselyt jaetaan kahteen kohderyhmään: henkilöstö ja asiakkaat. Henkilöstölle kohdistetussa kyselyssä saatiin selville, että yritysblogit ovat vastaajien mielestä nykyaikainen juttu, mutta niiden toimivuutta silti vielä vähän epäillään. Suurin osa henkilöstöstä on valmiina osallistumaan yritysblogin tekemiseen, jos tarve vaatii. Henkilöstöstä löytyi myös ihmisiä, jotka ovat valmiita olemaan mukana blogin toiminnassa heti. Blogia pidetään kokeilemisen arvoisena asiana, mutta siihen ei välttämättä uskota ennen kuin tulokset nähdään itse. Uskotaan kuitenkin, että se voi toimia hyvänä lisänä yrityksen markkinoinnissa ja asiakaspalvelussa. Asiakkaiden mielestä blogin tärkeimpiä ominaisuuksia ovat: tekstin rehellisyys, blogin säännöllinen päivittäminen, yrityksestä ja sen palveluista kertominen sekä uudet tuulet alalla kiinnostavat lukijoita. Halutaan kuulla myös henkilöstöesittelyitä, asiakkaita palvelevia tarjouksia sekä asiantuntijoiden kertomuksia. Molempien tutkimuskyselyiden pohjalta voidaan todeta, että yritysblogit ovat vielä monelle uusi juttu, joten niihin suhtaudutaan epäilevästi. Kuitenkin ollaan valmiita ottamaan selvää yritysblogien toimivuudesta.