Digitaalisten palveluiden käyttöönotto terveydenhuollossa : tarkistuslistan luominen terveydenhuollon organisaation käyttöön
Työppönen, Laura (2018)
Työppönen, Laura
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805066694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805066694
Tiivistelmä
Tulevaisuudessa tavoitteena on, että terveydenhuollon palvelut olisivat entistä paremmin saatavilla ja asiakas ottaisi enemmän vastuuta omasta hoidostaan. E-terveyspalvelujen määrä on kasvanut ja terveydenhuollon palveluita tarjoavat yritykset ovat ottaneet käyttöön erilaisia asiakkaille tarkoitettuja sähköisiä terveydenhuollon palveluita. Uusien palvelujen käyttöönotto tuo haasteita paitsi asiakkaalle myös niitä työssään käyttäville terveydenhuollon ammattilaisille. Uusi palvelu tuo ammattilaiselle uuden työkalun ja uuden tavan hoitaa asiakasta.
Tämä kehittämisprojekti kuuluu DigiTANO-projektiin, joka on Turun ammattikorkeakoulun ja Aalto-yliopiston yhteistyöhanke. Hankkeen tavoitteena on kehittää interventioiden avulla työterveyshuollon palveluita, jotka on tarkoitettu mobiilia ja monipaikkaista työtä tekeville asiakkaille. DigiTANO-projektiin kuuluu kolme työterveyshuollon palveluja tarjoavaa yritystä sekä teknologiayritys Movendos Oy, joka tarjoaa interventioissa käytettävän teknologian.
Tässä kehittämisprojektissa tavoitteena oli selvittää terveydenhuollon ammattilaisten asenteita uusia digitaalisia palveluita kohtaan sekä niitä asioita, joita organisaation tulee huomioida, kun käyttöön otetaan uusia digitaalisia palveluita. Kehittämisprojektin lopputuotoksena syntyi tarkistuslista, jota terveydenhuollon organisaatio voi käyttää apuna digitaalisen palvelun käyttöönotossa.
Kehittämisprojekti suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut suoritettiin eräässä DigiTANO-projektissa mukana olevassa työterveyshuollon palveluja tarjoavassa yrityksessä, jossa oli kolmen kuukauden ajan käytetty Movendoksen mCoach-sovellusta. Haastateltavina toimivat yrityksen kolme (n=3) työterveyshuollon työntekijää, jotka olivat mukana sovelluksen käyttöönotossa.
Tutkimuksessa selvisi, että käyttöönoton suurimmat haasteet liittyvät erityisesti koulutukseen, sen riittävyyteen ja oikea-aikaisuuteen suhteessa sovelluksen varsinaiseen käyttöönottoon. Kirjallisuudesta nousseita käyttöönottoon liittyviä merkittäviä haasteita ovat muun muassa järjestelmien yhteensopimattomuus, toimintojen yhteensovittaminen ja organisaation riittämätön tuki. Tarkistuslistassa tuodaan esille käyttöönottoa edistäviä tekijöitä, joita ovat mm. henkilökunnan mukaan ottaminen käyttöönoton eri vaiheisiin, muutoksista tiedottaminen sekä riittävä koulutus ja perehdytys.
Tämä kehittämisprojekti kuuluu DigiTANO-projektiin, joka on Turun ammattikorkeakoulun ja Aalto-yliopiston yhteistyöhanke. Hankkeen tavoitteena on kehittää interventioiden avulla työterveyshuollon palveluita, jotka on tarkoitettu mobiilia ja monipaikkaista työtä tekeville asiakkaille. DigiTANO-projektiin kuuluu kolme työterveyshuollon palveluja tarjoavaa yritystä sekä teknologiayritys Movendos Oy, joka tarjoaa interventioissa käytettävän teknologian.
Tässä kehittämisprojektissa tavoitteena oli selvittää terveydenhuollon ammattilaisten asenteita uusia digitaalisia palveluita kohtaan sekä niitä asioita, joita organisaation tulee huomioida, kun käyttöön otetaan uusia digitaalisia palveluita. Kehittämisprojektin lopputuotoksena syntyi tarkistuslista, jota terveydenhuollon organisaatio voi käyttää apuna digitaalisen palvelun käyttöönotossa.
Kehittämisprojekti suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut suoritettiin eräässä DigiTANO-projektissa mukana olevassa työterveyshuollon palveluja tarjoavassa yrityksessä, jossa oli kolmen kuukauden ajan käytetty Movendoksen mCoach-sovellusta. Haastateltavina toimivat yrityksen kolme (n=3) työterveyshuollon työntekijää, jotka olivat mukana sovelluksen käyttöönotossa.
Tutkimuksessa selvisi, että käyttöönoton suurimmat haasteet liittyvät erityisesti koulutukseen, sen riittävyyteen ja oikea-aikaisuuteen suhteessa sovelluksen varsinaiseen käyttöönottoon. Kirjallisuudesta nousseita käyttöönottoon liittyviä merkittäviä haasteita ovat muun muassa järjestelmien yhteensopimattomuus, toimintojen yhteensovittaminen ja organisaation riittämätön tuki. Tarkistuslistassa tuodaan esille käyttöönottoa edistäviä tekijöitä, joita ovat mm. henkilökunnan mukaan ottaminen käyttöönoton eri vaiheisiin, muutoksista tiedottaminen sekä riittävä koulutus ja perehdytys.