Opettajan vuorovaikutustaidot lähi- ja verkko-opetuksessa
Haavisto, Sirkka; Ala-Karvia, Ville (2010)
Haavisto, Sirkka
Ala-Karvia, Ville
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149340
Tiivistelmä
Tähän kehittämishankkeeseen olemme pyrkineet kirjallisuuden ja tutkimustiedon avulla nostamaan esiin verkko-opiskelun erityispiirteitä ja tarkastelemaan nimenomaan vuorovaikutuksen osuutta siinä sekä opettajan, että opiskelijan kannalta. Verkko-opiskelulla tarkoitetaan tässä ohjattua opintoryhmän sisällä tapahtuvaa opiskelua, vaikka internet tarjoaa paljon mahdollisuuksia myös itseopiskeluun.
Hyvän vuorovaikutuksen tärkeimmät pelisäännöt eivät ole riippuvaisia siitä, tapahtuuko vuoropuhelu kasvokkain kuten lähiopetuksessa vai teknologiavälitteisesti. Yhdenlaiseen avainasemaan näyttää nousevan dialogin laatu opettajan ja opiskelijoiden kesken. Hyvän dialogin, vuoropuhelun, syntymiseen vaikuttaa ryhmän muodostuminen. Osallistuakseen aktiivisesti keskusteluun, opiskelijan on tunnettava olonsa turvalliseksi ryhmän jäsenenä ja vapaaksi ilmaisemaan mielipiteensä. Opiskelijan ajatus voi olla raakileasteella, mutta vuoropuhelun idea on työstää sitä vertaisryhmän kesken. Hyvään dialogiin kuuluu kysely, kuuntelu ja perustelujen esittäminen, käytiinpä dialogia verkossa tai luokkahuoneessa.
Hyvän vuorovaikutuksen tärkeimmät pelisäännöt eivät ole riippuvaisia siitä, tapahtuuko vuoropuhelu kasvokkain kuten lähiopetuksessa vai teknologiavälitteisesti. Yhdenlaiseen avainasemaan näyttää nousevan dialogin laatu opettajan ja opiskelijoiden kesken. Hyvän dialogin, vuoropuhelun, syntymiseen vaikuttaa ryhmän muodostuminen. Osallistuakseen aktiivisesti keskusteluun, opiskelijan on tunnettava olonsa turvalliseksi ryhmän jäsenenä ja vapaaksi ilmaisemaan mielipiteensä. Opiskelijan ajatus voi olla raakileasteella, mutta vuoropuhelun idea on työstää sitä vertaisryhmän kesken. Hyvään dialogiin kuuluu kysely, kuuntelu ja perustelujen esittäminen, käytiinpä dialogia verkossa tai luokkahuoneessa.