IoT-opetusalusta-projekti
Hakkarainen, Ville (2018)
Hakkarainen, Ville
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046560
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Tampereen ammattikorkeakoulun koneautomaatiokoulutusohjelman kehittämisen tueksi. Koneautomaatio on yksi Tampereen ammattikorkeakoulun konetekniikan koulutusohjelman suuntautumispoluista. Koneautomaatio koulutuksen opinto-ohjelma sisältää robotiikkaa, laitteiden ja mekatronisten tuotteiden suunnittelua ja toteuttamista.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda toimiva IoT-opetusalusta prototyyppi. Opinnäytetyössä kehitetyn ja toteutetun opetusalustan tarkoituksena on tutustuttaa opiskelijoita IoT-teknologiaan käytännön harjoitusten kautta. Harjoitukset sisältävät IoT-laitteiden käyttöönottoa ja niiden operointia. IoT-koulutusta kehittämällä haluttiin tarjota opiskelijoille mahdollisimman modernia opetusta.
Opinnäytetyössä selvitettiin IoT-teknologiaa yleisesti ja havainnollistettiin IoT toimintaperiaatetta esimerkkien avulla. Opinnäytetyössä käsitellään IoT-teknologian käyttöä teollisuudessa sekä muilla toimialoilla.
Opinnäytetyössä kuvaillaan, miten IoT-opetusalustaprojekti eteni. Työssä selvitetään lait-teiston käyttöä ja käyttöjärjestelmien toimintaa, perehdytään IoT-laitteiston toimintaan ja signaalien määrittämiseen. Opinnäytetyössä käytetyn IoT-laitteiston toimitti SKS, joka toimi teknisenä tukena opetusalustan luomisessa.
Opinnäytetyössä luotu opetusalusta on Tampereen ammattikorkeakoulun käytössä. Opetusalustaa on tarkoitus jatkokehittää tulevaisuudessa. Jatkokehittämisen mahdollistaminen oli yksi opinnäytetyön vaatimuksista.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda toimiva IoT-opetusalusta prototyyppi. Opinnäytetyössä kehitetyn ja toteutetun opetusalustan tarkoituksena on tutustuttaa opiskelijoita IoT-teknologiaan käytännön harjoitusten kautta. Harjoitukset sisältävät IoT-laitteiden käyttöönottoa ja niiden operointia. IoT-koulutusta kehittämällä haluttiin tarjota opiskelijoille mahdollisimman modernia opetusta.
Opinnäytetyössä selvitettiin IoT-teknologiaa yleisesti ja havainnollistettiin IoT toimintaperiaatetta esimerkkien avulla. Opinnäytetyössä käsitellään IoT-teknologian käyttöä teollisuudessa sekä muilla toimialoilla.
Opinnäytetyössä kuvaillaan, miten IoT-opetusalustaprojekti eteni. Työssä selvitetään lait-teiston käyttöä ja käyttöjärjestelmien toimintaa, perehdytään IoT-laitteiston toimintaan ja signaalien määrittämiseen. Opinnäytetyössä käytetyn IoT-laitteiston toimitti SKS, joka toimi teknisenä tukena opetusalustan luomisessa.
Opinnäytetyössä luotu opetusalusta on Tampereen ammattikorkeakoulun käytössä. Opetusalustaa on tarkoitus jatkokehittää tulevaisuudessa. Jatkokehittämisen mahdollistaminen oli yksi opinnäytetyön vaatimuksista.